July 7, 2011

Spaghetti in White Sauce

Harini nak cerita menu kanak2 lagi... Kaedah yg sama je dengan menu macaroni yg lepas.. Khas untuk kanak2 yg cerewet bab makan di rumah ni. Kalau makan nasi atau pasta lepas 4 suap tu, dah kira OK lah... kalau sampai 5 suap ke atas, umi dia punyalah suka...

Menu kali ni dah tentu lebih 5 suap.. tapi tak sampai 10 pun haha!  Sebenarnya dah kenyang makan benda lain pun esp susu.  Anakku ini jenis suka makan kek terutama kek coklat.  Selagi belum puas makan, akan terus minta refill bekas tigger & pooh dia tu!  Selain tu dia suka roti... kadang sekali makan 3-4 keping roti sapu majerin & jam atau kaya.  Nasi atau makanan utama je dia memilih...

OKlah.. senang je masak ni...resipi campak2, buat tukar2 hidangan bebudak... Fawwaz kata "Yes!.. pasta.."

Bahan2:

Secekak spaghetti - celur dan toskan
Daging ayam yg dicincang
1 ulas bawang putih - cincang halus
1 sudu tepung gandum
1 sudu mentega
1 sudu cream cheese - saya guna cream cheddar cheese (opt)
1 cawan (200ml) susu segar

Cara2:
1)  Panaskan mentega dan tumis bawang putih hingga wangi..
2)  Masukkan ayam dan kacau2 hingga ayam kelihatan pucat/masak
3)  Masukkan tepung dan kacau sampai keperangan
4)  Tuangkan susu diikuti cream cheese... sampai mendidih dan pekat
5)  Masukkan spaghetti dan angkat...


No comments:

Related Posts

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...