Pages

July 10, 2011

Nasi Impit Segera


Teringin pulak nak makan nasi impit.. makan dengan kuah kacang atau nama lainnya sambal sate.  Haritu memang dengan sengaja tak bawa ketupat segera dari KL... Pergi Lulu semalam terus cari beras biasa.  Kat sini beras biasa macam kat M'sia tu kira kurang la... Banyak yg berderet tu beras basmati.  Sejenis dua, itu pun pack kecik beras wangi siam.  Dapat juga beras biasa pack Lulu juga... the only one tu...  Harga macam kita2 juga, tak mahal pun.

Dah petang, kita pun buat projek merealisasikan nasi impit tu.  Selalu tengok makcik pack utk kenduri kita tak ambik hal pun.. Semalam buat sendiri, berjaya juga mendapatkan nasi impit yg lembut... :))  Khas untuk yg diperantauan macam saya dan takde stok ketupat segera adabi, nona, dsb.

Kami makan dengan kuah lodeh dan sambal sate... sedappp!! terpaksa puji diri sendiri... :P
Bahan2:

Beras yg biasa - bukan jenis siam, wangi, basmathi atau yg sewaktu
Plastik berukuran 15cm x 25cm - potong 2
Cawan berukuran 120ml (1/2 cawan)
Pelekat - saya guna lilin

Cara2:

1)  Bahagikan dan potong plastik kepada 2.. Kalau ada plastik yg berukuran sebegitu atau hampir, lagi bagus..  Lekatkan sebelah bahagian plastik setebal 1 cm dengan lilin atau pelekat elektrik kalau ada..

2) Sudukan beras 1/2 cawan atau 120ml (tak pasti kalau ikut berat) ke dalam plastik tersebut.  Lipat 1 cm lagi dan lekatkan dengan lilin (macam rupa ketupat segera tu)

3)  Cucuk2 bungkusan dengan toothpick atau lidi tajam dan sewaktu di kedua2 belah.  Saya guna cucuk sate..

4)  Rendam seketika dalam air dan masak dalam air mendidih selama 1 jam.  Kalau nak makan pagi, masak belah malamnya ye.. hehehe

Buat 3 biji je... makan 2 orang pagi sampai malam pun tak abis...

No comments:

Related Posts

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...