Pages

July 10, 2011

Sambal Sate Cik Siti

Sonang yo nak buat kuah kacang aka sambal sate... Akak dan pernah buat entri lepas raya haji tahun lepas (bawah tag 'lain-lain').  Tapi takpe, akak ulangtayang untuk sekali lagi..  Sebab sambal sate akak ni simple dan senang nak buatnya.. asal cukup garam gula, kalah kuah sate samuri tu ngeh ngeh!!  Tapi akak takde sukatannya, sebab main genggam2 n campak2... pastu kacau2, tinggal... teruknya tukang masak nih!

Eh!  Sayur lodeh pun nak enterframe...? ;P
Bahan2:

Kacang tanah
Bawang merah - boleh juga guna bawang besar
Bawang putih
Cili kisar
Garam
Gula
Asam keping - satu cukup
Minyak masak
Air
Serai - takde pun takpe

Cara2:

1)  Goreng kacang tanah dengan minyak yg sedikit.  Bila dah angkat, blend dengan kisar kering sampai 3/4 halus.. jangan halus sangat ye!  Dan jangan buang kulit, nanti kaler jadi pucat.. :)

2)  Panaskan minyak yg banyak dan tumis bawang yg dikisar atau ditumbuk, bersama cili kisar.. kacau2 hingga garing sedikit.  Masukkan kacang tanah dan kacau2 rata

3)  Masukkan garam dan gula (banyak sikit ye) dan kacau2 lagi bersama kacang tu sampai warnanya kegelapan dan garing.  Lepastu baru tuang air sampai tahap mana kita nak, tapi jangan banyak sangat nanti cair le pulak!

4)  Bila dah mendidih dan agak pekat, matikan api....


Beginilah kejadiannya bila dimakan dengan nasi impit ku yg di bawah tu.... burrppp Alhamdulillah!!!

 Kolestrol jgn difikirkan dulu... ada lodeh, kuah kacang & teloq sebijik... serunding kelapa je tak pernah dan nak buat... :|
 Sopan je kuah kacang tu atas nasi impit & sayur lodeh...

No comments:

Related Posts

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...