July 28, 2011

Ikan Masak Taucu


Lauk biasa2 je... tapi saja nak tepek kat sini jugak!  Yang pelik dan sedikit kelakar, sampai ke sudah akak tak tau nama ikan yg dimasak ni.. nak kata mackerel macam bukan... entahlah! ikan apa ntah... tapi OK lah juga rasa dia, ada manis2.  Kat Bahrain ni memang boleh jumpa pelbagai jenis ikan yg takde kat M'sia.  Dari yg sebesar2nya (lebih besar dari Fawwaz kot...), hingga yg kecik2... Yg biasa kita tengok macam kembung, talapia, bawal, selar, tenggiri, pari dan tongkol memang ada je... tapi kadang2 rasa nak adventurous sket dengan mencuba ikan dorang..

Masak lauk ni selalunya ikut apa yg ada dan rasa nak letak je....

Bahan2:
Ikan - apa2 jenis yg sesuai
Bawang putih - hiris halus
Bawang merah - hiris halus
Bawang besar - hiris tebal
Cili padi atau boleh campur dengan cili besar - hiris atau ketuk je
Halia - hiris nipis
Lengkuas - hiris nipis
Tomato segar - belah 4
Taucu
Sedikit gula (opt)
Minyak untuk menumis

Cara2:

1) Goreng ikan sampai hampir garing
2) Tumis bahan hiris (kecuali cili) sampai naik bau dan agak garing.  Kadang2 saya letak juga serai yg dititik
3)  Masukkan taucu (selalunya taucu dah masin)... kacau2 sampai naik bau..
4)  Masukkan tomato dan cili hiris (kalau nak masukkan bawang besar masa ni pun boleh..).
5)  Masukkan ikan dan balik2kan supaya semua terkena perencah tu... Kalau nak berkuah sikit, masukkan sedikit air dan biarkan sampai mendidih...

No comments:

Related Posts

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...