June 29, 2011

Kolak Ubi & Labu

Kolak ni nama jawa kepada pengat..hehe!  Sebenarnya ianya adalah pengat ubi yang dicampur dengan labu.  Asalnya takde niat nak buat pengat ubi ni... Tadi pagi konon2 nak bernostalgia zaman kecik2 dulu, sarapan pagi dengan ubi rebus.  Orang jawa panggil 'ubi godok'.  Lagi pulak kat fb komuniti jawa tu duk asik sebut ubi godok je kan hahaha...  Tapi rupanya tak berapa jalan... Dapat pula ubi yg berasal dari Sri Lanka ni bukan jenis yg lembut gebu...  Sebenarnya kisah ubi ni pun panjang juga.  Asal beli nak buat lepat, tapi daun balance buat lepat labu haritu dah rupa kertas terbakar.. huwaa.

Bila dah tak laku tu, akak pun transform lah itu ubi kepada kolak... lepastu, pos ke dalam peti sejuk.  Bior sejuk dulu, baru makan... heheh!



Takyah ceritalah apa resipinya... Letak je ubi, labu, sagu, gula, santan dan daun pandan buat harum2... Nak letak garam sikit pun boleh supaya lemak lagi... Tapi jangan la rebus sekali labu dengan ubi, sebab labu cepat lembut tak macam ubi ye...

Ini adalah ubi rebus yg kuceritakan tadi... macam kering je walau rebus boleh tahan lama..


Kita buatkan sekali sambal tumis bilis... Tapi ada juga orang suka makan ubi rebus ni dengan ikan masin... jawanya gereh, iwak asin atau gesek... macam2 versi nama ye.  Versi saya, sebut wak asin je... :))

No comments:

Related Posts

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...