Pages

February 3, 2011

Urap Pegaga





Lauk malam ni.. lawankan dengan ikan masak lemak cili padi 80% style N9 (guna cili + kunyit je)...cuma santan tu versi serbuk... tak cukup kelapa dalam simpanan ... :(

Kat Bahrain ada pegaga?  Ahhaa... jgn kata takde, sentiasa ada!  Kalau tak mari dari Sri Lanka mungkin dari Kerala, India... Best hapa duk Bahrain ni.. macam2 adaaaa.... :D  Yg penting, ini lauk yg sihat...




Bahan2:

Secekak pegaga - hiris2
1 cawan kelapa parut
Cili padi (ikut suka pedas mana)
1 inci belacan - bakar atau goreng
Secubit bilis (udang kering pun boleh)
1/4 biji bawang besar - hiris halus
Sedikit gula, garam dan air asam

Cara2:

1)  Sangan terlebih dahulu kelapa sehingga agak kekuningan.  Nak buat mentah pun boleh.. Kalau kasar kelapa tu, blend dulu sampai agak2 halus...
2)  Tumbuk cili padi, belacan dan bilis hingga lumat (bilis tu saya rendam dgn air panas dulu)
3)  Gaulkan bahan tumbuk (2) dengan kelapa dan bawang hiris.
4)  Perasakan garam, gula dan asam...
5)  Gaul pula dengan ulam... tukar ulam jenis lain pun boleh...


ps: kalau ada ikan masin, ikan goreng dan nasi panas lagi mantap nih!!...


No comments:

Related Posts

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...