July 14, 2010

Sambal Santan


Kalau sebut dalam bahasa jawa jadi "sambel santen".. Beberapa hari lepas masa terbaca perkataan 'pucuk ubi' dkt FB aku terus teringat sambal santan ni. Sambal ni makanan kegemaran keluargaku dari zaman kecik2 lagi. Sebelum ni tak pernah buat sendiri melainkan arwah nenek dan makcik ku yg buat. Aku setakat tengok dan makan je.

Gandingan paling sesuai ialah ulam2 yg direbus macam pucuk ubi dan meranti.. Makan pula dengan ikan kembung goreng dan nasi panas. Santan pula kena pekat, banyak kolestrol sekali-sekala takpe! Disebabkan dah teringin dan di Bahrain takde pucuk2 tu, aku tukar kepada sawi, kobis, terung, brokoli dan karot. Kasi warna-warni.. Sambal ni makin lama makin sedap (overnite)...

Bahan2:

1 mangkuk santan pekat
1/2 mangkuk santan cair
4 ulas bawang merah
1 ulas bawang putih
Segenggam (agak2) udang kering - nak pakai bilis pun boleh
6-10 biji cili padi - ikut tahap kepedasan cili. Kat Bahrain ni cilinya agak pedas...
Garam secukup rasa
2 keping asam keping
Gula - kalau nak letak

Cara2:

1) Tumbuk bawang, udang dan cili sampai lumat


2) Masukkan dalam santan cair dan rebus sampai layu


3) Apabila santan cair (2) dah hampir kering, masukkan santan pekat. Biarkan seketika sampai menggelegak. Jangan sampai pecah minyak.. Rasakan masin dan asamnya.. biar secukup rasa.

> yg ni sebenarnya kurang pekat... jimat santan, kurangkan kolestrol :P
Takde pucuk2, sayur apa2 yg ada pun boleh...



No comments:

Related Posts

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...