July 18, 2010

Sambal Taun


Lagi satu makanan kebanggaan orang-orang Jawa, Sambel Taun. Sambal ni seumpama masak lemak yang seharusnya pedas dan pekat santannya. Mmmm... orang2 jawa ni memang suka kumpul kolestrol kan.. heheh!! Tapi dulu2 takde la pulak dengar dorang2 tu kena darah tinggi, sakit jantung dan sebagainya. Pastinya pemakanan ni walau tinggi mana tahap kolestrolnya kena sepadan dengan aktiviti harian juga corak kehidupan kita yg lain termasuk makanan2 lain. Setuju tak? Lagi kisah sambal taun yg juga kegemaran keluargaku ni, selalunya bahan utama adalah kerang yg direbus dahulu dan ambil isinya. Tapi ramai juga yg suka daging, ayam (terutama bhg tulang), tempe dan macam2 ikut citarasa masing2. Nak sedap makan, kena perangat (panaskan) berulang2 dahulu atau 'overnite', baru rasa sebenar keluar... dan pedas berasap2!!!

Bahan2:


Daging, ayam yg bertulang atau isi kerang (ni sebenarnya fav aku yg tiada di Bahrain)
Lengkuas
Segenggam cili padi
Bawang Merah
Bawang putih
Asam keping
Garam
Santan
Sedikit minyak untuk menumis

Cara2:

1) Bawang dimayang halus dan lengkuas dipotong nipis. Cili pula hanya dibuang tangkai
2) Panaskan sedikit minyak dan tumis bawang, lengkuas dan cili hingga layu. Kalau taknak tumis, boleh juga rebus terus dgn sedikit air dan masukkan bahan (3).
3) Masukkan daging atau kerang, kacau-kacau sekejap sampai air yg keluar agak kering. Tapi kalau daging belum direbus, kenalah tambah air sikit sampai lembut.
4) Akhir sekali masukkan santan. Rasakan garamnya. Boleh juga tambah perasa atau sedikit gula, ikut citarasa.
5) Untuk masakan awal kalau boleh jangan pecah minyak, melainkan bila dan 2-3 kali panaskan..


> versi dah nak kering

1 comment:

Cik Siti said...

Gila menulis aku nih.. tak sedar rupa2nya aku dah pernah tulis pasal sambal tahun kerang.. samala tu dgn sambal taun ni.. cuma yg ni guna daging huhu...

Related Posts

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...