November 15, 2007

Resipi hari ini 2


Tak tau apa nak masak hari ni... semalam aku masak among abe's favs. Aku masak jenis agak2 je atau main campak2.. So, kuantiti bahan2 ni pun boleh ubah2 ikut citarasa.

(1) Bawal 3 Rasa

Bahan2nya:
1 ekor ikan sederhana besar (tuk 2 org je)
Tepung jagung utk dilumur pada ikan
2 ulas bawang putih - hiris
1/2 labu bawang besar - hiris
(semalam ku kehabisan bwg besar, so aku tukar ke 3 ulas bawang merah yg agak besar :D)
1/2 " halia - hiris
1 biji cili merah
1/2 biji tomato - belah la ikut kesesuaian
Sos tomato, sos cili & sos tiram
Sedikit garam dan gula - ikut citarasa
Minyak utk menggoreng
Daun sup/bawang utk hiasan

Cara2nya:
1. Goreng ikan sampai masak. Jgn sampai garing sgt.
2. Ambil sedikit minyak goreng ikan tu utk tumis bahan hiris.
3. Masukkan kesemua sos, tambah air, gula & garam
4. Last sekali masukkan tomato dan cili. Tuang sos atas ikan dan tabur segala dedaunan & hiasan.

(2) Brokoli sos tiram

Bahan2nya:
Brokoli (agak2 1 mangkuk makan)
1 ulas bawang putih - hiris
2 ulas bawang merah - hiris
1/2 kiub ayam
Sos Tiram
Cili merah
Lada sulah
Sedikit minyak utk menggoreng

Cara2nya:
1. Celur brokoli untuk seketika (2-3 min)
2. Tumis bawang sampai naik bau. Taburkan kiub ayam yg dah dihancurkan dgn jari jemari.
3. Masukkan sos tiram dan tambah air (aku masukkan balik air rebusan brokoli tuh)
4. Masukkan cili merah yg dihiris dan lada sulah. Angkat dan tuang atas brokoli.

p/s: Aku tgh dengar ulasan pendengar pasal lagu2 Mawi by M.Nasir kt Ria over Suria.sg. Ha ha.. mostly cam tak suka lagu mawi sekarang nih..sian adindaku tuu... aku pun dah lama tak amik pot psl dia. Btw, he's still popular in S'pore I guess....


Ni la.. gamba brokoli tuu.. masih dlm kuali lg ha hah!

1 comment:

zana said...

besnya letak resipi...letak la gambar kak ct!! mesti terliur tgk :)