February 25, 2018

Sambal Tempe Bunga Kantan

Nama asalnya TEMPE KECOMBRANG. Walau akak Jawa totok, memang tak pernah makan menu ni. Sampailah sohabat akak si Mima bagi tunjuk. Ohhh.. rupanya kecombrang tu adalah BUNGA KANTAN dalam bahasa Indonesia. Makcik kita yg asal sana pun tak pernah sembang. Yang selalu dia masa tu tempe bacem jer..

OK lah.. first time makan memang sedap la. Rasanya kalau bunga kantan tu lebih banyak, lagi sedap kot. Disebabkan masa cara kedekut dan baru testing, akak boh sebatang je dulu. Kat Jitra ni bunga kantan idokle mahal sangat macam di KL spt yang didakwa oleh kawan akak. Sini baru RM1 utk sebatang. Kat KL sampai RM3 katanya.. Sejak dah bukan org KL, akak memang tak tau hal ehwal di sana tu..hihi.

Meh check resipi. Buat ni hati2, sebab macam nak menambah nasi jerr.. Sepinggan macam tak cukup 😋😅


SAMBAL TEMPE BUNGA KANTAN

Bahan2:

1 keping tempe - potong kecil2
2 batang bunga kantan - hiris
2 ulas bawang putih - hiris
1 labu bawang besar (nak guna bawang kecil pun boleh) - hiris
Cili padi ikut citarasa - hiris
Sedikit kicap manis (optional)
Sedikit sos tiram (optional)
Garam & gula - jika suka
Minyak masak

Cara2:

1) Goreng tempe dahulu, jangan sampai garing
2) Tumis bawang putih dan bawang merah sebentar
3) Masukkan bunga kantan, cili padi dan tempe. Tambah sos tiram dan kicap. Kicap tu saya letak dalam 2-3 titik je untuk bagi seri.
4) Kacau seketika sampai mesra dan bunga kantan nampak macam dah layu. Rasakan masin manisnya biar seimbang.


No comments:

Related Posts

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...