January 14, 2018

Begedil Tauhu Kekasih Paksa Rela

Ha kau!! Jangan terperanjat akan tajuk begedil akak!!! Hahaha... udah giler gamaknya. Dah tua gini sibuk je nak fefeeling drama akasia. Alahhh.. bukan apa, isi masa lapang. Akak memang le gemor benor dengan si remy tuh sedari dulu. Dari zaman2 cerita Sinderela ke apa ntah tu yang dia jadi orang bangsawan. Tapi bukanla semua lakonan beliau akak follow. Jika tertengok jerr... Tapi hat Kekasih Paksa Rela ni memang berantu. Sampai geng2 underground akak pun ada yg sama terjebak.. hihi!

Berbalik kisah begedil... dah lama akak teringin bila kawan di duk cerita. Sesekali terlalu kat wall IG pulak tu. Maka akak pun berazam sempena tahun baru 2018, nak buat jugak. Bukan susah pun kan... Cuma akak ni jenama ketinggalan ketapi lah kot. Orang dah lama makan, akak baru nak nerai.

Berikut adalah resipi yang akak cilok2 dari satu post di FB. Tak perasan MAHN ke apa ekk.. Akak guna je tauhu pok yang dibeli di Tesco. Ada tanda halal, senang sikit hati.


RESIPI BEGEDIL TAUHU

Bahan2:

1 peket tauhu pok (10 keping)
3 biji kentang saiz sederhana
Sekeping dada ayam - ikut keperluan dan selera
Daun sup - hiris halus
Bawang goreng
Lada sulah - sy guna ajishio
Sedikit garam
Telur - dikocak

Cara2:

1) Tauhu pok di belah sedikit permukaannya dan dikeluarkan isi.
2) Kentang dipotong kecil dan goreng sehingga masak dan sedikit garing. Kemudian dilenyek.
3) Dada ayam direbus terlebih dahulu dan disiat-siat.
4) Masukkan isi tauhu, kentang, isi ayam, dan bahan2 lain (kecuali telur) ke dalam bekas. Gaul sebati dan secukup rasa.
5) Masukkan bahan (4) ke dalam tauhu. Buat sehingga habis.
6) Celupkan ke dalam telur lalu goreng hingga garing.

Untuk PENCICAH pula akak buat shortcut jer..

Ambil beberapa sudu kuah rojak tak kira jenama, lepastu cairkan sikit. Sebab kuah rojak readymade tu kan selalu pekat sangat. Adjust lah sikit rasanya jika perlu.

Kalau rajin, boleh buat sendiri. Tapi akak takdalah resipi ni di sini.

Potong tauhu pok dan sumbat ketang macam ni. Kemudian celup dengan telur. Kalau tak mau banyak2 buih masa menggoreng, guna putih telur sahaja...
Kejadian sebelum ditelan,.hahah!!

No comments:

Related Posts

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...