June 29, 2016

Serunding Daging Makcik Siti

Projek malam semalam menjelang Syawal.. Asalnya nak buat menu lain, tapi akak dah terebus dengan lembutnya guna pressure cooker. Maka projek 'dendeng' dah jadi 'serundeng'.. hihi! Saja akak buat lembab2 gitu sebab akak tak lalu dah tangan kurus yg tinggal tulang ni nak mengacau lama2. Hari dah jauh malam pulak tu.. sambil2 melangsaikan solat terawih.

Serunding ni rasa macam RENDANG KERING je.. tapi memang sedaplah.. sesuai dgn ketupat palas akak tu.. hehe tu dah siap minggu lepas lagi.. Semuanya kerja kena diatur supaya tak mengganggu tubuh badan, tenaga dan ibadah.


SERUNDING DAGING MAK ITI

Bahan2:

2 kg daging 
6 labu bawang besar (saiz sederhana) - kisar
3 inci lengkuas - kisar
2 inci halia - kisar
5 batang serai - ketuk
5 ulas bawang putih - tumbuk kasar
1 sudu jintan manis (kasar) - sangan dan tumbuk kasar
1 sudu ketumbar - sangan dan tumbuk kasar
3-4 senduk cili kisar (boleh tambah ikut tahap pedas cili & ikut citarasa)
1 cawan gula (ikut citarasa)
3 sk garam halus (ikut citarasa)
2 keping asam gelugur
2 mangkuk santan pekat (saya guna dlm 400g pati santan yang dibeli di market dan tambah sedikit air panas).
Sedikit kerisik 
Minyak secukupnya

Cara2:

1) Rebus daging sehingga empuk dan siat2 halus
2) Panaskan minyak cukup2 dan tumis sebentar bahan kisar iaitu bawang, lengkuas, halia, cili, ketumbar, jintan dan serai yang diketuk.
3) Masukkan daging dan santan. Masak sehingga agak pekat.
4) Tambahkan kerisik, garam dan gula dan kacau sehingga mesra. Gunakan api kecil.
5) Serunding hendaklah sentiasa dikacau sehingga kering


STEPS:

Masuk sekali daging dan santan


Terpulang jika nak lebih kering lagi..

Among the best match.. ready bila2 untuk direbus

No comments:

Related Posts

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...