Pages

April 14, 2016

Sup Ikan Jenahak - Resipi Berpantang

Dah lama tak buat dan makan sup ikan... Kalau tak kerana ada budak sedang berpantang, memang selalu lupa menu yang ini.. Tengan musim panas ni menambah nikmat nak memakannya.


Untuk sup ikan, akak paling suka ikan jenahak dan juga ikan merah. Sesekali layan ikan biji nangka a.k.a ikan kerisi (kot.. hehe) untuk resipi sup yang menggunakan cara lain untuk memasaknya. Lain ikan, lain gaya memasaknya.. gitulah!

Nak tambah sedap, masa makan letak sekali sambal kicap.. wahh!! Tapi idokle Fawwaz mau kalau ada sambal atau benda berkicap. Anak akak tak macam mak dia yang hantu kicap. Dia tak berapa suka kicap.. tapi sesekali dia makan juga kalau tiada pilihan.. Sebenarnya bagusla sangat2 kalau dia tak suka tu kan... Makan yang healthy ja..


SUP IKAN JENAHAK

Bahan2:

2 potong ikan jenahak (atau ikan apa saja)
2 ulas bawang putih
1/2 inci halia
1 batang kayu manis (sederhana kecil)
1 kuntum bunga lawang
2 biji pelaga
2 biji cengkih
Bawang goreng
Daun sup/bawang
Garam secukup rasa
Lada hitam/putih
Air secukupnya
Sedikit minyak untuk menumis
Jika suka, tambah sayuran seperti carrot dan tomato, atau lain2.

Cara2:

Tumbuk bawang putih dan halia.
Panaskan minyak dan tumis bunga lawang, kayu manis, buah pelaga dan bunga cekih.
Kemudian masukkan bahan tumbuk dan tumis sehingga layu.
Masukkan air dan didihkan.
Masukkan ikan dan apabila sudah masak, masukkan bawang goreng dan daun sup.
Perasakan dengan garam dan lada.
Tutup api.

Untuk sambal kicap:

Tumbuk cili padi (10 biji), bawang putih (1 biji yang kecil sahaja) dan 1/2 sk gula. Letak dalam bekas dan curahkan sedikit kicap manis menutupi cili. Kacau sebati.



No comments:

Related Posts

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...