April 25, 2016

Koci Keledek Kegemaran Orang Jawa

Harini akak gigih buat kuih ala2 kenduri rewang di kampung Sungai Air Tawar.. Alaaa..kampung akak laa.. Kan kalau nak kenduri kawin terutamanya, kena buat kuih secara berjemaah...

Sebenarnya ini projek terbengkalai. Asalnya adik order koci ni untuk kenduri tapi terpaksa cancelled sebab tiba2 akak tak dapat buatkan pada hari yang diminta. Padahal dah beli bahan2 kecuali daun pisang. Dah beberapa minggu, keledek yang banyak sedikit demi sedikit dikurangkan.. jadi inti karipap dan ini buat koci.. Tinggal sebiji je lagi, tengoklah nak buat apa nanti. Jangan dia layu dulu sudahlah...


Akak dah selalu share buat koci lagu nih.. Ala, sambil pejam pun Kak Melah boleh buatlah.. Ni akak buat sambil boring sebab ada orang luar kat dalam dan luar rumah duk pasang CCTV sedari pagi tak selesai2. Rumah comel.. tak tau nak menyorok kat mana. Duk la lepak kat dapur terbuka ni sambil buat projek.. Udahlah fanas kan.. en abe dan Fawwaz gilir2 buka peti sejuk nak minum setiap 15 minit... hihi!!


KOCI KELEDEK

Bahan2:

Keledek - direbus empuk
Tepung pulut
Sedikit air
Inti kelapa - lihat di bawah
Daun pisang
Minyak masak

Cara2:

Lenyek keledek yang telah direbus.
Campur dengan tepung pulut (anggaran 1.5 - 2 kg keledek + 1 kg tepung)
Uli hingga sebati. Tambah air sedikit2 sehingga menjadi doh yang cantik dan boleh dibentuk.
Sediakan daun pisang seperti dalam gambar untuk membentuk kon atau boleh juga dibentuk cara lain.
Ambil dalam 15g doh dan tambah inti. Bulatkan.
Letak dalam mangkuk berisi minyak, golek2kan baru dibungkus.
Kukus dengan api sederhana dalam 30 minit atau sehingga masak dan daun layu.
Koci keledek tahan dalam suhu bilik selama sehari semalam bergantung kepada cuaca dan cara penyediaannya.

INTI

Kelapa parut - sebaiknya yang muda dan ambil yang putih sahaja
Gula merah
Sedikit gula pasir
Daun pandan
Sedikit air

Cara2:

Campurkan kesemua bahan.
Biarkan seketika dalam 1 jam (supaya lebih sebati rasanya), baru dimasak atas api sehingga airnya kering dan inti masak elok.

Daun kena potong macam ni
Letak inti dan bulat2kan dan golek2kan dengan minyak masak
Bentuk kon ni standard yang orang2 kampung akak buat bila kenduri

Maaflah.. resipi ni tak lengkap sebab akak main agak2 je semua.. Sebenarnya tak kisah pun banyak mana tepung atau keledek. Yang penting masa menguli tu adunan tak lembik.. asal jadi doh saja..


No comments:

Related Posts

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...