Pages

March 5, 2016

BUBUR SOMSOM YG LEMBUT

Projek semalam.. Panas lit lit kata orang sini, memang nyaman tekak makan benda ni.. Bubur orang Jawa. Biasanya kalau lepas atau semasa kenduri kahwin, kami buat bubur ni.. Kejap tadi baru selesaikan balance yg ada.. Alhamdulillah...


Resipi daripada mak.. memang mabeles. Akak buat untuk 7 orang makan, tapi akak sendiri entah berapa kali ulang daa.. eheh. Nak masaknya kenalah menahan sabar sikit sebab ambil masa banyak juga.. Sirap gula tu pulak kalau purely guna gula gerek a.k.a gula melaka akan jadi pucat jernih macam gambar di bawah. Nak kena campur gula merah sikit baru nampak lebih berseri. Tak perlu tambah gula putih..

Biasanya bubur somsom ni berwarna putih.. Tapi ramai juga yang buat dengan warna hijau dan diletak pandan. Akak cuma guna pandan paste kopoe2 tu jer..


BUBUR SOMSOM

Bahan2:

2 cawan tepung beras
4 sudu besar tepung ubi
6 cawan santan (akak guna 1 kotak kecil santan + selebihnya dengan air)
Perisa pandan & pewarna (optional)

Cara2:

Campurkan kesemua bahan dan kacau sebati hingga tiada ketulan tepung.


Masak dengan api yang perlahan dengan sentiasa mengacau sehingga menjadi pekat, berkilat dan tidak melekat di tepi periuk.
Tutup periuk, kecilkan api dan biarkan sehingga lebih kurang 45 min - 1 jam. Sesekali boleh di kacau supaya masak rata dan tutup semula.
Bila dah nampak berkilat dan cukup masak boleh matikan api. Kalau kelihatan masih agak cair (kerana perpeluhan), boleh buka penutup dan kacau sehingga likat baru matikan api.


Tuang ke dalam bekas berukuran 8"x 8" atau 9"x 9" atau boleh juga sendukan terus ke dalam beberapa mangkuk atau bekas. Pastikan benar2 sejuk sebelum makan.
Cara menghidang ialah dengan memotong terlebih dahulu (jika diletak di dalam bekas besar) dan dituang sirap gula merah.
Untuk lebih nyaman, sejukkan air gula atau letakkan ais kiub.

Sayang nak buang hat melekat2 tepi periuk, tu yg rupa gini.. hehe
SIRAP GULA

Bahan2:

5 keping gula gerek/melaka
1 senduk gula merah
Daun pandan
Air secukupnya

Cara2:

Masak kesemua bahan hingga mendidih.
Tapis dan sejukkan.
Jangan makan manis2 sangat.. sila campur air kalau terlalu manis ya.. ;)


No comments:

Related Posts

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...