October 23, 2015

Cerita Kenduri 17102015

Ohh.. sungguh lama tak bersiaran.. sibuk sesangat kekdahnya..

Sekejap je dah seminggu majlis walimatulurus 2 orang sepupu akak yang tinggal serumah di kampung pada 17 Oktober 2015 (Sabtu). Kiranya puas jugalah mak dan anak balik kampung di Sabak Bernam.. dari awal Muharram (Rabu) sampailah ke Isnin. Patut balik ke sini hari Ahad, bos kecik tak mau balik.. tarik muka dan buat ragam. Terpaksa mak mengalah tambah satu hari.. ehehh best juga sebenornya.

Hari ni baru rasa nak upload gambar sikit2.. Majlis simple je.. kampung punya. Tapi sungguh meriah pulak rasanya macam pesta pertanian dan makanan.. ehehehh.. Ahkak dah tentunya antara orang kuat di situ. Extra energy sebab selalunya 2 orang tu yang jadi harapan menjaga hal ehwal pelbagai.. Kalini dorang kena cuti la sebab pengantinnya. Mujur juga keluarga besor, jadi back up sentiasa ada.. Kiranya lampu alarm dok blink2 je la kat bawah khemah.. sat air abis, sat nasi nak abis, sat lauk licin.. duk keja refill je.. hihi.

My little sistas dah jadi isteri orang... Moga bahagia membawa ke Jannah.. terasa semakin tua diriku ini huhu

Sebab ini blog masak, maka siaran di sini ialah gambor makanan ajalah ekk.. Antara menu yang ada pada hari Sabtu yang menggunakan khidmat katering.. Menu sehari sebelumnya (Jumaat) tak dan nak amik gambar pun sebab akak amik kontrak buat air, refill itu ini, contact person, pegi kedai, driver pengantin, masak nasi dan pelbagai hahaha.. Standard kenduri walimah di kampung kami, 2 hari kejadiannya.. tak termasuk hari2 sebelumnya yang kadang2 ada jemputan dah mula bertandang.. Memang happening! Untuk hari sebelum tu, khidmat ahli kariah digunakan yang kami panggil 'kejubos' atau 'rewang'.

Dimulai dengan hasil airtangan ciksiti (akak ler..). Brownies hantaran buat pihak lelaki dari Kedah. Takdak modal idea bila dah penat sesangat.. Tapi Alhamdulillah.. siap juga kann..

Menu kenduri
Ayam goreng berempah
Kurma daging Anita.. opss kak ani jer  ;)
Sambal taun lulang (kulit lembu) - airtangan orang rewang/kejubus
Pajeri nenas


Lemper
Tapai pulut & kek coklat (sumbangan ahli keluarga)
Rojak Din Sg Besar - tak sempat ambik..dah sold out. Mesti sedap kot nih..
Ruang khemah
Dessert + makanan tambahan
ABC Kak Bibah yang paling awal sold out!
Gambar mangkuk hujung tu ialah bubur jagung..
yang kekuningan paling depan ni tak pasti apa.. tapi yang pasti akak tak sempat rasa dan tengok la tuu.. nampak macam tapai ubi kan.. :P

Ada banyak lagi menu.. ada ikan masin, kerepek2 dan kudapan di atas setiap meja.. Hari sebelum tu ada ayam semur, ayam masak lemak kuning, kerabu, ikan masin, mee udang togel (tak dan prepare acessories ehehh), koci keledek, karipap, dll. Alhamdulillah boleh katakan habis licin kebanyakan makanan. Sumbangan saudara mara dan kawan-kawan makcik pun banyak. Mewah sungguh kalau duduk kampung ni.. Masing2 membantu, menyumbang itu ini.. belum kira tenaga lagi. Itulah rezeki namanya..


1 comment:

Jaja Ahmad said...

Sambal tahun memang wajiblah kalau kenduri kendara orang jawa kan kak.. nyummehhh.. lg2 kalau cili dah pecah..alamak..meleleh ayaq liur..hehehe