October 26, 2015

Bubur Asyura (Utara)

Aktiviti akak petang tadi sambil menggoreng kentang (bahan sambal goreng),, Teringin benar nak makan bubur asyura. Nak buat sendiri.. Nak tunggu orang bagi macam tak patut lak kan.. ehehehe!!

Tahun lepas akak buat versi Selangor/Selatan.. abe kita macam tak gumbira. Sebab macam bubur lambuk jer katanya.. Kali ni tunjuk ke dia, terus je nak kata kalau hat sini dorang makan potong2.. mmm rasalah duluu.. Tak cukup sejuk, camna nak potong.. 2 jam tau kita masak. Bila dah rasa, terpejam2 mata tu.. Tak puji, tapi kite perasanlah sedap kannn... kikikih!

Hasil dari skodeng blog sesapa ntah (banyak sangat), makanya inilah yang terhasil.. Maaf, akak malam ni tak rajin nak edit gambor..kat HP nampak elok, kat lappy macam apa ntah ye..:P




BUBUR ASYURA UTARA
(versi jiran tak ramai... :P)

Bahan2:

Bahan A
250g tepung beras
50g tepung jagung
200ml santan (saya guna yg segera saja)
100g susu cair (1/4 tin)
250g gula pasir
125g gula merah/gula gerek/melaka
1 tin jagung manis
1 tin jagung manis
400g pisang berangan (6 biji) atau pisang emas - potong kiub (ramai yang guna pisang raja)
50g sagu - rendam dan tos
Daun pandan

Bahan B (ada yg guna dlm tin saja sebab nak cepat)
250g kacang hijau - rebus empuk
250g kacang kuda (1 tin)
250g kacang merah (1 tin)
300g keledek kuning - potong dadu

Cara2:
1) Gula merah dididihkan bersama air sehingga larut dan tapis
2) Gula putih dididihkan bersama air sehingga larut
3) Keledek direbus 3/4 masak kemudian asingkan airnya. Simpan air rebusan untuk digunakan semula
4) Satukan tepung beras, tepung jagung, santan, susu cair, air rebusan keledek, larutan gula merah dan gula putih. Adun sebati dan tapis. Masak sehingga 1/2 pekat.
5) Masukkan bahan B dan jagung manis juga sagu. Kecilkan api dan kacau sehingga 3/4 pekat.
6) Akhir sekali masukkan pisang. Kacau sehingga masak. Keseluruhannya saya masak hampir 2 jam.
7) Untuk menguji samada bubur dah cukup masak, ambil sedikit dan letak di atas piring. Sejukkan kemudian terbalikkan. Jika tidak melekat bermakna cukup masak.





No comments:

Related Posts

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...