May 22, 2015

Mamogram

Minggu lepas akak nekad akan satu perkara ni.. Memang dah lama tanam niat. Kiranya dah makan tahun.. Sebab akak memang jenis nak jaga bab2 kesihatan walau pemakanan dan gaya hidup tak berapa nak sihat sebenornya.. huuu.

Selasa semalam akak redah je kawasan Bangunan Persekutuan di Anak Bukit tu.. Niat mencari klinik Nur Sejahtera milik LPPKN. Ingatkan dah save alamat penuh di tab, rupanya tidakkk... Maka dok terdongak2 le kepala ni dan masuk ke dalam bangunan macam tak jumpa. Padahal alamat dan street view menunjukkan kawasan tu. Rupa2nya ada bangunan klinik sendiri kat belakang balai polis di situ. Terima kasihlah kepada encik pengawal yang beritahu.


Selepas bertanya sedikit sebanyak maka nurse di situ buatkan surat appointment untuk buat MAMOGRAM di KMC (Kedah Medical Centre). Juga PAP SMEAR di klinik tu sendiri. All for free!! Sebab umur dah melebihi 40 tahun, subsidised by the government.



Semuanya buat pada hari Rabu kelmarin.

Untuk yg pertama kali macam akak, proses mamo tu memang agak mendebarkan. Selalu dengar orang cerita.. dipenyekkanlah... itulah inilah.. So, hari ni merasai sendiri. Memang akan dimampatkan payudara kita di atas 'tray' sejuk tu sebelum x-ray. Taklah sakit sangat. Akak lebih concern pada kepala yang kelenguhan sebab kena teleng-teleng tu.. hihi. Zap zapp sebanyak 4 kali.. 2 imej kanan 2 imej kiri. Siap!! Beberapa minit kemudian dapat result. ALHAMDULILLAH syukur ya Allah. Atas nikmat kesihatan. Semua clear.

Selesai mamogram terus ke klinik Nur Sejahtera untuk hantar report dan buat pap smear. Memang lama la yang ni sebab adalah buat beberapa perkara lagi. Baru terasa yang selama ni akak dan spent terlebih RM terutamanya di klinik swasta. Kalau tak ambil entitlement untuk yang free ni pun pap di klinik tu masih murah dari yang lain. Cuma RM20. Nak atau tidak je sebab proses tu agak membuat muka kita merah2 malu ya amat. Mujo akak tak berapa nak cerah kan.. idokle nampak wajah merah2 delima tu.. hihi. Kalau nak beranak tu idakle malu sangat.. aishh.

Ada jugak sedikit cuak bila nurse tu ada sebut pasal cyst.. Tapi sebab takda doktor, taklah boleh disahkan. Tunggu saja sebulan nanti bila report siap.  Apa2 pun hasilnya, akak kenalah redho. Cuma hopefully takda apa2 serius.

Sekarang masa untuk pandang ke depan dan proceed sebagai insan sihat.. Aamiin.


No comments: