Pages

December 1, 2014

Mangga Masam..

Hehehe... memang takdolah orang cari resipi manggo masam kan.. >.<

Dalam rumah ni, yang suka beli buah dan perabis buah ialah encik suami. Lepas tu yang tukang kupas dan selalu tak sempat makan melainkan masa mengupas ialah puan saya. Kalau buah tu sodap, manis boleh la rasa sikit2. Contoh macam nenas, mangga, tembikai dan betik. Kalau jenis masam macam oren tu, sikit2 je akak rasa. Bila masam sikit, nak tolong kupas pun mak malas! Akhirnya 2-3 bijik masuk plastik sampah bila dah makan minggu dan bulan. Kalau tak dikupaskan, memang jadi hiasan la kat peti sejuk tu... Akak memang anti buah masam.

Haritu ada sebiji mangga muda dan masam sesat dalam plastik pasar malam. Yang lain2 manis, dia je masam. Akak pun potong sekerat jalan. Kot2 abe nak makan hat sekerat yang dah terpotong tu. Rupanya, idokkk... dia pun tak sudi.. hehehe! Sementelah musim viral mangga asam boi, akak pun terfikir nak memeriahkan dapur tu dengannya. Memang tak pernah tergoda pun nak buat. Tapi dari dibiarkan sepi dan layu, akak belikan juga sepeket asam boi kat kedai wanwan.

Cara membuatnya: Potong kecik2 mangga tu, bubuh 2 1/2 sudu gula, tuang asam boi (adalah 5 biji kot..) dan 3 batang cili padi. Haaa.. tu dia! Pepagi lepas subuh tadi akak buat sampai terloncat2 bekas tu masa akak goncang2. Macam tak ikhlas je kan nak buat. Resipi asal kata, tunggu 4 - 5 jam dalam petisejuk, baru makan.


Masam2 manis dan bercili... Rasanya mungkin ambil masa nak habis walau cuma sebiji mangga... atau sekadar perhiasan untuk seminggu dua lagi... hahaha!



No comments:

Related Posts

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...