July 7, 2014

Sambal Goreng

Sambal goreng jawa... menurut orang yg bukan Jawa. Kiterang yang jawa ni biasa sebut SAMBEL GORENG je.. Walaupun namanya sambal, ia sebenarnya adalah kategori sayuran.


 Akak jarang masak ni kat rumah sebab rasanya 'orang rumah' tak berapa gemar. Sebab agaknya dia pelik sikit rasanya sedikit manis. Tapi dia makanlah jugak. Cuma kalau ada pilihan lain contohnya ulam, dia senduk lauk ni buat syarat je.. hehe!

Apapun, kalau teringin memang kena buat juga. Nak beli mana ada jual kat Kedah ni. Tunggulah... kak buat warung nasi ambeng kat simpang tu.. duk seblah ngan gerai char kuey tiaw nah.. hehehe! Tapi.. sapa je nak beli.. kot indon yg duk rumah kongsi tu pun tak reti makan ambeng!

OK lah... untuk memenuhi keinginan akak di hari yang hangat tadi, maka akak pun masaklah lauk ni untuk memenuhi selera sendiri. Selain tu buat ayam kerutup, lauk orang Pantai Timur. Lain2 ialah ulam-ulaman pegaga, tauge, daun kecur, kobis dan kacang panjang serta sambal belacan. Kuihnya ialah cucoq udang yang hari ni tak lembut macam selalu. Apa jugak akak buat ntah.. kurang ikhlas kot nak mencucoq... huuu.

Ini adalah resipi ulangtayang... tapi mungkin tak sama. Ini versi hari ni punya.. tak letak tempe macam selalu orang buat sebab sengaja... :P


SAMBAL GORENG JAWA

Bahan2:

Secekak kacang buncis - potong ikut suka
1 batang karot (yg kecil saja) - potong memanjang
1 keping tauhu kering - goreng sebentar hingga rangup dan patah2kan
Sedikit suhun - rendam
2 keping tauhu - goreng dan potong kecil
2 biji kentang saiz kecil - potong kecil dan goreng
4 ulas bawang merah - hiris
2 ulas bawang putih - hiris
1 1/2 inci lengkuas - hiris
2 batang cili - hiris
Sejemput ikan bilis
1/2 inci belancan - hancurkan
1 mangkuk santan (agak2 tenggelam semua sayuran nanti)
Sedikit air asam
Kicap, garam & gula
* Bahan2 campuran lain yg sesuai tempe, hati & mempedal ayam, udang basah..

Cara2:

Tumis bawang merah, bawang putih, lengkuas, bilis dan belacan hingga layu dan naik bau.
Masukkan santan, kicap dan asam jawa. Biarkan mendidih.
Masukkan sayur-sayuran yg keras dulu, diikut lain2 bahan dan berakhir dengan suhun.
Perasakan dengan garam dan gula. Jika anda suka, boleh tambah serbuk perasa.
Matikan api bila kuah dah hampir kering. Sambal goreng akan mengering sendiri disebabkan kuah meresap pada sesetengah bahan campuran spt suhun dan kentang.


No comments:

Related Posts

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...