October 11, 2013

Pecal Kak Salmah

Makanan akak tengahari tadi... 

Dah lama beli sambal pecal ni. Dari raya hari tu. Tapi manakan nak habis, sebab tak dihidangkan pun. Macam terlupa pulak. Duk terperosok kat dalam freezer. Mujur tak jadi ais. Akak beli dari Kak Salmah, jiran di kampung yang juga kawan baik makcik. Selalu beli pecal dia yang berbungkus daun pisang dengan harga RM1 tu... pergh memang nikmat. Nikmat jadi orang Jawa.. hihi!

Tengahari tadi teringin la pulak disamping tak rajin nak masak. Tengok nasi pun macam tak timbul selera sangat. Kenyang sampai malam tatkala akak menulis ni.. hehehe!

Mula2 tuang sambal kering tu dalam mangkuk.. Nampak tak gula dia.. macam kristal :D

Tuang air panas... biarkan seketika hingga kacang/sambal tu kembang dan jadi pekat..

Baru tuang atas sayur mayur dan lain2... 
Style kami makan pecal kena ada bihun.. Ada juga orang yang suka letak nasi impit.. 


No comments:

Related Posts

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...