October 29, 2013

Deko Kek Untuk 'Beginners'

Subjek kali ini hanyalah bersesuaian untuk pelajar yang baru nak cuba menghias kek. Yang berada dalam situasi akak suatu masa dahulu masa mula2 teringin nak hias kek atau makan kek sedap. Tidak sesuai untuk yang dah masuk kelas deco kek secara life.. :)

Walau akak ni macam selalu je mendeko2 kek ni (padahal idakle selalu bebenor...), boleh katakan peralatan baking akak hanya setakat yang asas je. Takde lebih2.. Tapi, apakah yg bukan asas tu? kikiki....

Akak post entri ni atas permintaan sesorang. Tapi kak tak tau siapakah dia.. Kalau sidia baca, boleh la coba cara akak yang tak pernah jumpa cikgu ni. Dulu2 adalah sesekali tengok dan belajar kat youtube. Tapi akak ni bukanlah student yang cemerlang... Banyak je cacat cela deko akak tu. Sama masa belajar kat U dulu pun, akak taklah cemerlang. Time periksa asyik blank je.. Tapi kemahuan tinggi sampailah berjaya dapat Masters. Bukan nak eksen. Apa yg akak nak sampaikan ialah asalkan ada keinginan, semua boleh jadi. Cuma sekarang cita2 akak tak setinggu dulu...

OK... sebelum tu, jom tengok apa peralatan yang akak biasa guna dalam aktiviti mingguan akak tu..

PERALATAN:

Turn table, cake board, cake comb (opt), pisau lepa, spatula, nozzle, piping bag, kek dan apa-apa jenis cream.
Kalau nak betul2 basic, cukup setakat ada pisau lepa (beli hat lurus je mcm gambar akan ni)... ;)

Turn table color pink ini untuk menyenangkan kita nak pusing2 kek... Masa mula2 akak takde benda ni. Cuma letak atas besen yang diterbalikkan... hehehe. Comb tu takde pun takpa... Saja akak letak sebab murah.. Nozzle dan piping bag pun tak perlu kalau tak mau tambah bunga, border atau seumpama.

Walau ada mixer besar, akak lebih selesa guna hand mixer.. Saja nak khabar, mixer ni akak beli masa kat Bahrain dulu dengan harga BD3.2 atau tak sampai RM30. Tapi.... entah berapa banyak kek dan cream telah dihasilkan dengannya sejak 2010... Sungguh berbaloi!


ATURCARA DECO :

1) Mula2, letak kek di atas board. Saiz board ikutlah kesesuaian... kalau kek bersaiz 8 inci, pakailah board saiz 10 atau 10 1/2 inci... atau paling2 lebih 1 inci.

2) Buang lapisan atas kek atau kerak tu dengan pisau.. Akak suka guna pisau yang bergerigi halus dan nipis macam dalam gambar ni.. Kemaskan tepi kek sekali.. Kalau ada yg keras macam kerak kat tepi kek tu boleh buang. Tapi kalau rasa susah, tak payah buang apa-apa. Terimalah kek tu seadanya ye.. (sebenarnya mula2 dulu pun akak camtu...) :D


3) Proses CRUMB COATING... Sapukan krim nipis di sekeliling dan permukaan kek. Takpe kalau serbuk2 tu pun nak ikut sama. Tapi kalau buat lembut2, selalu dia tak ikut... Dah habis sapu, simpan kejap dalam peti sejuk (dalam 30 minit). Tujuannya supaya serbuk2 roti tu melekat dan tidak mencomotkan bila lapisan krim kedua dia sapukan.


4) Bila coating dah sedikit kaku, boleh mulakan sapuan krim yang lebih tebal. Sapukan krim perlahan-perlahan ke atas kek. Cikgu2 kata, mula dari permukaan kek (atas).. Tapi akak lebih selesa bermula dari tepi, baru buat yang atas. Selain tu, akak suka guna pisau lepa yang kecik je.. Akak memang murid yang suka melawan dan ikut kepala sendiri..hihi. Untuk lebih kemas dan cantik, celupkan pisau lepa tu dalam air panas, lap dengan tisu dan ratakan krim pada kek dalam keadaan pisau tu masih panas. Ini buat masa last.. untuk licinkan rupa kek.

Dah buat salutan kedua ni, bolehlah deco mengikut kreativiti menggunakan nozzle. 
Nak lebih jelas, search je kat youtube. Macam2 ada...

Ni kalau guna comb.. boleh mengurangkan kecacatan rupa

Macam tu jelah kot... akak dah ngantuk  Zzzzzz

7 comments:

Anonymous said...

Tina kasih kak at as pengongsian ilmu

syaseby said...

tq sgt ngn ilmu yg akak bg..boleh follow tips akak.

Unknown said...

Sy share ye..tq

DeRia HoNey said...

Yang bhgian atas kek tu ade garisan2 tu camne sis buat...teruja sy ni..tq for sharing

Anonymous said...

izinkan saya share :)

Nur said...

Thanks tips y sgt bguna. I will try.

Nur said...

Thanks .i will try