Pages

March 20, 2013

Ikan Kembung Bakar

 
Menu tengahari yang panas... disamping nak merasmikan double grill pan yang baru dituai dari kedai Hj Ismail haritu dengan harga yang amat menggembirakan. Perlukan ku bercerita tentang harga grill pan di sini? Hahaha... saja je nak buat selingan.

Ikan kembung kat Jitra ni memang murah. Tak kiralah apa harganya, janji akak suka sangat ikan ni. Ikan yang sangat versatile lagi sedap.. Jom tengok cara mana akak masak kali ni.




IKAN KEMBUNG BAKAR

Bahan2:

4 ekor ikan kembung - lumur dengan garam

Sambal
10 biji cili padi - ikut suka nak pedas mana
1 inci belacan bakar
1 biji tomato
1/2 biji bawang holland (atau bawang besar biasa)
Sedikit garan dan gula
Jus lemon/lime
Daun Ketumbar - racik halus

Cara2:

1)  Bakar ikan sehingga masak
2)  Tumbuk cili, belacan, garam dan gula
3)  Potong dadu tomato dan bawang. Gaulkan dengan bahan tumbuk dan tuang jus limau. Tambahkan air suam jika perlu sedikit berkuah.
4)  Tuang atas ikan yang telah disusun atas pinggan

Akak nak pastikan benda ni betul2 berbaloi.. Sebab harganya tak sampai separuh dari harga pelbagai jenama di pasaran, mahupun di kedai Hj Ismail tu sendiri... Dah lama akak usha yg jenis Ikan la, Vantage la... hehe!


No comments:

Related Posts

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...