October 17, 2012

Kek Coklat Jonah

Spesel nama kek ceklat ni.. Saja saya letak nama gitu sebabnya saya dapat resipi ni dari satu forum yg saya pun tak ingat (dah lama simpan..).  Forum tu kata ni resepi Jonah.. saya tak baca pun perbincangan selanjutnya, terus cut n paste ke word.. Jadinya, tak tau nak link ke mana..


Hari ni first time saya cuba resipi ni sebab bahannya agak mudah.  Saya pun buat ala2 emergency je.  Nak buat surprise cake utk BFF saya Tati yg nak ambil kuih pau tempahannya.  Hari ni birthday dia dan kebetulan saya agak relaks pagi tadi sebab cikmat anak saya mogok taknak sekolah.  Jadi, takdelah nak keluar masuk gate.. OK lah kek ni, tapi kurang sikit moist berbanding resipi yang selalu saya guna tu..

KEK COKLAT (CHOCOLATE MOIST CAKE)

Bahan2:

6 oz mentega
14 oz gula kaster
3 biji telur

Bahan2 untuk dibancuh bersama :

1 sudu kecil Nescafe
1 sudu kecil teh air panas
1 sudu teh esen vanila
1 sudu teh coklat emulco

Bahan2 untuk diayak bersama :

8 oz tepung high protein - saya guna tepung gandum biasa
1 1/4 oz serbuk koko - tukar ke gram 64g
1/2 sk garam
1 sk soda bikarbonat
1 1/2 sk baking powder

7 oz air sejuk dari peti ais

Cara2:

1)  Pukul mentega dan gula hingga kembang
2)  Masukkan telur satu persatu
3)  Masukkan campuran bahan yg dibancuh (nescafe, esen...)
4)  Masukkan tepung (bahan ayak) sedikit demi sedikit ke dalam adunan. Guna spatula atau whisker saja dalam 1 arah
5)  Tuang air sejuk sambil digaul perlahan2
6)  Bakar dalam loyang 9" dengan suhu 170C selama 50-60 minit - saya guna 2 loyang 8" dan bakar dengan suhu 160C selama 35 minit
7)  Dah sejuk bolehlah tuangkan dengan chocolate ganache

Asalnya nak buat coklat meleleh.. tp sebab struktur kek agak rapuh dan comot tepinya, terus cover dengan almond flakes hehe!

Lepas tu kann... 2 kek ni buat saya pening.  Yang satu, belah bawah elok, yg atas tak cantik.. Dan yg satu lagi atasnya cantik, bawah terkopek masa keluarkan dari loyang.  Terpaksa saya belah dua dan buat pertukaran badan.  Lepas tu letak filling ganache kat tengah2 kek (layer).. huhuuu

No comments: