November 9, 2011

Ayam Masak Hitam

Masakan ni adik beradik dengan daging rendang hitam saya tu... yang membezakan cuma ayam dan daging.  Ini antara hidangan hari raya ke-2 semalam.  Alhamdulillah, walau kecil2an, meriahnya tetap ada sebab dapat berkumpul dengan kenalan2 lama dan baru.. 

Resipi asal dari kakak saya... tapi agaknya ada bahan yg saya sengaja ubah2 ikut citarasa :)

AYAM MASAK HITAM

Bahan2:

2 ekor ayam - belah ikut citarasa
3 labu bawang besar - hiris dan goreng (saya campur juga dengan beberapa ulas bawang merah) *
2 ulas bawang putih - hiris dan goreng 
20 batang cili kering - goreng (lepas tu saya patah2kan dan buang bijinya)
1 sk jintan manis - sangan
1 sk jintan putih - sangan
Kicap manis secukupnya
3 sudu kerisik
Gula
Garam
1 keping asam gelugor
1 helai daun 'bay' kering
Minyak masak

Bahan tumis:
6 ulas bawang merah - hiris
1 inci halia - tumbuk/kisar
1 batang kayu manis
2 biji bunga lawang
2 biji buah pelaga

Cara2:

1)  Bawang goreng, cili kering, jintan manis dan jintan putih dikisar halus.
2)  Perap ayam dengan bahan kisar tersebut.. masukkan kicap dan gula.  Perap sekurang2nya 2 jam..
3)  Panaskan minyak dan masukkan bahan tumis.  Goreng sehingga naik bau dan bawang layu.
4)  Masukkan ayam dan kesemua bahan perapan, kerisik, asam dan daun bay. Kacau rata, tambah air jika perlu.
6)  Masak sehingga kuah agak pekat.. perasakan dengan garam (saya suka meletakkan garam kemudian).  Sesekali kacau takut hangus di bawah... :D

* Nota: Masakan ni lagi sedap kalau bawang goreng tu banyak... jadi lebih banyak dan pekat kuahnya

 Terlebih cahaya, kurang nampak kehitamannya..

No comments: