October 30, 2011

Moi a.k.a Bubur Nasi

Dah jemu sarapan dengan nasi lemak, bihun goreng dan yg sewaktu di hujung minggu.  Jumaat lepas buat moi pulak.. Sedap pulak sesekali makan bubur nasi macam orang demam...  Eh! Tapi akak kalau demam apa pun tak selera.. paling2 biskut lemak cicah air teh-O je..  Gitulah gaya tekak demam ala cik siti... Tapi sejak ada anak ni, tak boleh ikutkan sangat kalau badan tak sedap.  Takkan ada chance nak manja2kan diri.. huhuhu!

Bahan2 :

1 cawan beras - jenis biasa je.. 
5-6 cawan air - selagi tak hancur elok, sila tambah air selalu heheh..
1 inci halia - potong nipis
1 batang serai - ketuk
1/2 batang carrot - potong dadu
1 sk serbuk stok ayam - kalau nak letak isi ayam pun sodap..
Garam ikut citarasa

Aksesori - kalau macam gambar ni ialah :
Ikan bilis goreng
Kacang tanah
Bawang goreng
Daun sup/bawang
Telur dadar - kalau nak best telur masin yg takde di Bahrain ni.. :D
Yang takde dalam gambar tapi ada atas meja - cili padi potong podeh ko tolingo + kicap manis

Cara2:
Campur semua bahan dengan beras dan masak hingga menjadi bubur..  Garam tu saya letak akhir sekali.. tapi boleh je nak bubuh awal2..  Dan ikutlah nak pekat ke, nak cair sikit ke...



No comments:

Related Posts

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...