Pages

October 9, 2011

Getuk Ubi


Ini adalah projek pagi pertama akak di Bahrain.. hari ni!  Selain menyelongkar peti sejuk dan dapur, mengemas dan membuang apa yg patut.  Ada frozen tapioca kat freezer, beli masa puasa dulu.. tak sempat nak buka.  Terus teringat nak buat getuk... Sebenarnya ada cara menyebutnya dalam bahasa jawa, tapi tak reti nak ejalah pulak.. geduk.. getduk... hehe!  Selalu beli yg bulat2 dan digoreng tu, orang sebut ubi ketuk.. kan?

Getuk ni makanan nostalgia juga.. Ada getuk pisang, ada getuk ubi... Semua kena rebus, bubuh gula dan kelapa, dan ditumbuk dan tekan2 kat dalam bekas atau dulang.  Melainkan jenis yg penjual goreng pisang selalu jual tu, memang susah nak jumpa getuk versi tradisional ni di dapur makcik2.. Selain tu, getuk ubi ni ada versi merah dan putih.. ikut citarasalah.  Tapi arwah nenek dulu memang selalu buat yg merah....


GETUK UBI

Bahan2:

1 tongkol ubi kayu yg besar (atau 3 ketulan besar macam gambar ini..)
2 sudu gula pasir
1 sudu gula merah (kalau taknak merah, tak payah letak..)
2 sudu kelapa parut
Sedikit garam

Cara2:

1)  Rebus ubi sampai empuk.  Perlahankan api... Keluarkan air rebusan ubi tu, tinggalkan sedikit saja..
2)  Masukkan gula, kelapa & garam... gaulkan dan tutup sebentar.  Bila gula dan hancur dan air betul2 tinggal sedikit, matikan api.
3)  Tumbuk atau lenyek ubi sampai halus.
4)  Sendukkan ke dalam bekas dan tekan2 sampai padat.  Tunggu sampai sejuk baru dihiris.  Sedap dimakan dengan kelapa parut yg dicampur sedikit garam..



2 comments:

cikjaja said...

Assalamualaikum kak...
wahhhh..sedapnye getuk ubi..mak saya pun selalu buat dulu-dulu..sedapp..

btw, saya pun orang sg besar..baru terjumpa blog akak..:)

Cik Siti Abu Sujak said...

Waalaikumsalam cikjaja,
Memang sedap getuk ni.. tp la ni susah dah nak jumpa walau kat kg..

T.kasih ye singgah... :)

Related Posts

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...