September 22, 2011

Kicap oh Kicap

Kali ni bukan nak cerita pasal resipi... tapi pasal KICAP.  Selamakini memang aku hidup dan membesar dengan kicap.  Dulu kecik2, nenek selalu beli kicap cap Hang Tuah. Selalulah dia suap saya dengan nasi + kicap + ikan kembung goreng... perghh sedap sehh.  Dapat pulak makannya sambil bermain2 kat tepi jalan.. arwah nenek pula sambil menyuap, bersembang dengan adik beradik atau jiran yg datang kat rumah.  Masa tu jalan depan rumah yg sekarang dah jadi kuning tu, kecikk ja.  Ala2 jalan tanah merah je..Walau masih kecik sesangat, saya masih ingat semua tu... nostalgia indah :D

Kadang2 nenek buat resipi menyelerakan yg pelik utk zaman ni... Nasi... tuang sedikit air putih.. letak kicap dan ajinomoto.. hahahh!! Kan dah jadi macam sup... sedap je makan!  Elok je kita... periksa sekolah rendah pun no 1, 2 atau 3 je, cuma bila besar tak jadi doktor ekeke.  

Lepas tu bila kicap Tamin dah ada, terus tukar ke kicap tu.  Ada jugak beberapa jenama masa tu.. Bila masuk sekolah menengah dan duduk di asrama, saya ada geng kicap.  Asalnya saya je yg suka bawak kicap dan orang mengecek... Lama2 kita tubuhkan geng kicap.. bayarlah sorang 10 sen utk sebotol yg harga RM1 tu.  Kalau habis, beli lagi... Time tu kicapnya ialah kicap Bilal.  Sampai kini kicap bilal tu masih sedap, cuma akak dah tak beli sangat.

Bila dah sekarang2 ni, selera ke kicap Cap Kipas Udang atau kicap Jalen.  Dua2 tu sedap dan rasanya hampir sama.  Saya dan family di kampung lebih suka kicap Jalen lagi.. tapi kalau takde, kipas udang la yg dicari.  Masa duduk 2 thn di S'pore pun kicap Kipas Udang ni je yg ada jual kat kedai bawah flat tu.

Semalam saya kehabisan stok kicap Jalen yg entah sejak bila ada kat dalam fridge tu.  Maklumlah, rumah singgah2 je.. Asal jgn dah expired dah le..hehe.  Bila keluar, asyik lupa je nak beli.  Petang semalam sebelum buka, nekad juga ke kedai runcit Anjung sebab nak beli kicap.  Mak aii!! tekejut akak bila tengok harga kicap Kipas Udang tu... sejak bila naik mendadak tu?  Last beli yg entah tahun bila, tak sampai RM3 pun.. dlm 2.7 kot.. La ni dah RM5.80 utk botol kecik.. kayo kayo!!  

Semalam sempat tuang sesudu je kot untuk campur dengan cilipadi.  Sekali pagi ni nak guna, PRANGGGG!! jatuh berderai atas lantai dapur huhuhuuuuuu.... Kicap tu tak redha akak terkejut dgn kemahalannya semalam.  Pagini dia buat kejutan lagi dgn menjatuhkan diri...erk! Bila lagi nak jadi cinderella.. mop2 dapur yg berkicap? Tapi yg paling akak terkejut, bila petang tadi ke MyMydin kat tepi nu... nak beli kicap tu jugak lah.  Harga dia RM3.80 ke lebih sikit gitu.. tak sampai pun RM4.  Ayooo... awat beza jauh sangat utk benda yg sama?  Dekat 2 hengget?  Tipah tetipu betul...

Moral of the story, jangan banyak sangat makan kicap.  Kalau luka di badan, lambat atau tak hilang bekasnya.. jadi hitam2.  Itu kata orang... tapi mungkin ada betulnya.  Sebab saya pun gitu juga.. parut payah benor nak ilang :P:P:P

No comments:

Related Posts

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...