Pages

April 14, 2011

Asam Pedas Ikan Pari Makcik

Asam pedas ni memang favourite akak... Janji dia merah, pekat dan terasa masamnya.. Tak pedas pun takpe.. maklum saja, cili kat M'sia ni sukar ditafsir kepedasannya.  Cuma masa beli kat pasar tu kekadang penjual tanya nak yg pedas ke tidak... dia dah arif rupa cili kering yg pedas.

Berbalik cerita asam pedas, memang ada banyak versi.. Kali ni versi Jaworld punya.. jawa bukan sebarang, tapi dari kg sg air tawar gitew!! Pun bukan sebarang rumah, dari dapur Pn Hjh Ngaesah aka makcik bongsu ku.  Setakat ni sapa rasa masakan makcik yg low profile ni mmg tak pernah lupa enaknya... walau kekadang mcm tak cukup bahan..huhuu!!!  Asam pedas dia memang lain dari yg lain, dan lain dari yg selalu saya buat..  Ikutilah cara2 bagaimana nak memasaknya... :))

Bahan2 (ni main agak2 la ye, ikut imaginasi memasing.. :D) :

Ikan Pari
Bawang merah (banyak sikit)
Bawang Putih
Cili kisar
Kayu Manis
Bunga Lawang
Buah Pala (keluarkan isinya dan tumbuk halus)
Asam keping
Garam secukup rasa
Air
Minyak utk menumis

Cara2:

1)  Bersihkan ikan pari, potong ikut citarasa
2)  Blend bawang merah dan bawang putih - seeloknya blend bukan tumbuk supaya kuah jadi pekat
3)  Panaskan minyak (yg banyak) dan tumis bahan kisar (2), cili, kayu manis dan bunga lawang sampai masak (agak2 hilang bau maung bawang tu..)
4)  Masukkan buah pala, kacau seketika... diikuti air secukupnya dan asam.  Biarkan sampai mendidih.
5)  Masukkan ikan pari.. perasakan garam dan biarkan seketika hingga ikan masak


No comments:

Related Posts

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...