April 27, 2011

Kuetiau Sup


Kuetiau atau kue tiaw... belasah je nak eja camne!  Yg sebenarnya tengahari ni pun akak masak kuetiau sup ala-belasah... hehe!  Janji yg utama, ada kuetiau.. bahan2 seterusnya apa yg ada je kat dapur comel tu!

Bahan2:

Kuetiau
Bawang merah - tumbuk
Bawang putih - tumbuk
Halia - tumbuk
Ayam - yg bertulang dan berdaging
Fish cake
Telur
Kiub ayam
Lada sulah
Air 
Garam secukup rasa
Minyak utk menumis
Sayur2an : sawi, karot, daun salad, tomato, taugeh, dll ikut citarasa
Hiasan : daun sup, daun bawang, bawang goreng
Lain2 : Sambal kicap

Cara2nya:

1)  Tumis bawang merah, bawang putih dan halia hingga wangi
2)  Masukkan ayam dan fish cake dan balik2kan untuk seketika
3)  Masukkan air secukupnya dan biarkan sampai mendidih
4)  Masukkan kiub ayam, sayur-sayuran dan perasakan dengan garam dan lada sulah
5)  Matikan api dan tuang atas kuetiau *

*  Basuh dahulu kuetiau dan tuang air panas dan terus toskan.  Lalukan air sejuk supaya tak melekat.

Sambal kicap tumis

Bahan2 sambal kicap :  cili padi, bawang putih, bawang goreng, gula, kicap manis dan minyak utk menumis (cara2 tengok kat SINI)

Sebenornya akak lupa nak beli daun sup... bahan paling penting tu.. tp ttp habis.. huhuuu 

1 comment:

Anonymous said...

woww tiptop i like it..verry simple

Related Posts

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...