October 15, 2010

Lontong - Kuah Lodeh



Aku asyik duk terpandang je nasi impit Nona yg tak berusik dalam kotak tu. Dah set untuk buat breakfast.. Ingat nak buat kuah kacang je, rupanya kacang tu ada kat kedai lagi.. hehe. Akhirnya aku buatkan kuah lodeh..

Aku memang suka lontong.. Haritu cakap masa raya aku tak jumpa makanan ni sampailah member officemate hubby buat open house kat sini dan menghidangkan lontong versi Singapura. Makan rumah orang memangla kontrol ayu kan... So, pagi ni untuk breakfast aku buat kuah lodeh yang tak berapa cukup sifat. Alaaa setakat aksesori bukan penting sangat... rasa tu yg penting.

Bahan2 (untuk 2 orang x beberapa kali makan hik hik) :

3-4 batang cili kering *
1 labu bawang besar *
4 ulas bawang kecik/merah *
3 ulas bawang putih *
1 sk jintan manis *
Sejemput udang kering *
Sejemput bilis *
1 cm halia *
Serbuk kunyit
Udang basah
Suhun
2 batang serai - titik
2 cm lengkuas - ketuk
Bay leave (daun salam)... aku guna bay leave kering tu je
Santan secukupnya
Minyak untuk menumis
Garam
Sayur2an - kobis, carrot, kobis bunga, kacang panjang, tauhu, tempe, dsb (chek cuma ada 3 sayur pertama tu je. Pas makan baru nak gi market cari stok sayur baru.. :D)
Aksesoris lain - telur rebus, tahu goreng, tempe, goreng, sambal tumis, serunding dll ikut suka..

Cara2 :

1) Tumis bahan2 kisar dan juga serai.
2) Bila dah wangi (atau cukup syarat), masukkan udang basah, santan cair, garam, lengkuas dan bay leave. Biarkan sampai mendidih.
3) Masukkan sayur dan santan selebihnya. Akhir sekali masukkan suhun. Rasakan garamnya ikut selera anda..


Lontong control ayu... puas makan pagi sampai tengahari.. huhuu


No comments: