October 14, 2010

Carrot Cake

Dah lama teringin nak buat carrot cake.. Akhirnya aku jumpa satu resipi yang simple dan hasilnya pun aku suka sebab dia moist dan tak manis sangat.. Semalam aku buat khas untuk Fawwaz yg sesekali sebut nak 'kek'. La ni memang sentiasa ada stock kek esp choc cake kat fridge, sebab seisi keluarga suka.


Dari resipi asal, aku buat 1/2 adunan je dulu sebab nak tengok hasilnya. Lagipun tepung gandum cukup2 je utk buat jualan. Makanya aku buat dengan tepung pizza (sebenarnya sama je kot - patented wheat flour). Aku tak letak walnut dan serbuk buah pala (nutmeg) supaya anak aku tak reject... dia ni cerewet sikit, once rejecting, dia takkan mau lagi sampai bila2... Letak serbuk kayu manis pun ala2 tabur secubit je..

Resipi diambil dari Myresipi oleh newbie123..

Bahan2 (adunan penuh) :

2 1/2 cawan parutan karot
4 biji telur
1 cawan minyak masak (aku guna minyak jagung)
1 1/2 cawan gula putih (aku guna gula biasa yg di 'blend')
2 cawan tepung (tepung gandum la tu...)
1 sudu teh soda bikarbonat
1 1/2 sudu teh baking powder
1 1/2 sudu serbuk kayu manis
1 sudu teh serbuk buah pala (aku tak bubuh)
1 sudu teh esen vanilla
1/2 sudu teh garam
1 cawan kacang pecan atau walnut yg dicincang

Cara2 :

1) Tepung, soda bikarbonat, baking powder, serbuk kayu manis, nutmeg dan garam semua diayak sekali.
2) Pukul telur dan gula hingga sebati. Guna hand whisk je... guna senduk kayu pun boleh. Bila dah sebati, masukkan minyak dan pukul lagi
3) Masukkan campuran tepung sedikit demi sedikit ke dalam adunan (2)
4) Masukkan esen vanilla, carrot dan kacang. Kacang hingga sebati.
5) Masukkan kedalam bekas/tin yang sudah dilengser dengan minyak dan bakar dengan kepanasan 160-180C (ikut oven) selama 40-60 minit (oven perlu dipanaskan terlebih dahulu dalam 10 minit).

Note: Kalau 1/2 adunan macam aku buat tu cuma 25 minit dengan suhu 160C (ketuhar besar).

Topping (ni aku main agak2 je ikut stok yg ada)
- Cream cheese, ising sugar dan lemon juice (kalau takde takyah letak) > Pukul semua sampai putih kembang. Sapu atas permukaan kek.


No comments: