August 28, 2010

Murtabak Segera

Semalam tertengok satu resipi yang agak menarik untuk orang2 yang 'jauh' dari pasar malam dan bazar ramadhan macam aku. Ramai juga orang yang mencubanya dan yang pasti, sonang je nak buat... murtabak, lamanya tak makan... tak ingat sapa tuan resipinya, tapi boleh search kat MYR.

Tak abis makan 2 orang nih...


Bahan2 :

2 biji kentang - potong dadu
100g "minced meat"
1/2 labu bawang besar - dadu
1 ulas bawang puting - dadu
1 1/2 sudu rempah kari
Garam & perasa (opt)
Sedikit gula (aku yg tambah...)
Minyak
Daun saderi (kalau ada..)
2 biji telur (rasanya kalau letak lebih lagi best..)
Mixed vege (aku tambah)
Kulit popiah

Cara2 :

1) Panaskan sedikit minyak dan tumis bawang besar & bawang putih hingga wangi.
2) Masukkan rempah kari dan kacau hingga naik minyak. Boleh bubuh air sikit kalau perlu..
3) Masukkan daging... tumis seketika.
4) Masuk pula kentang diikuti garam, gula... bila dah 1/2 empuk masuk pula mixed vege.
5) Masak hingga kentang empuk dan boleh tabur daun sup.. angkat dan masuk ke dalam mangkuk. Tunggu sejuk..

Inti sebelum dimasukkan telur..

6) Pecahkan telur dalam mangkuk kentang/inti tadi dan gaul sebati.
7) Bentang kulit popia, sendukkan inti ke atas kulit tersebut dan lipat empat segi.. (mcm lipat popia, kata empunya resipi)
8) Goreng dgn sedikit minyak atas pan sampai masak.. balik-balikkan dan bayangkan yg ada di pasar malam... hehhehh


No comments:

Related Posts

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...