Pages

August 19, 2010

Ikan Kembung Bakar Berlada


Ikan kembung bakar lagi... Sebenarnya pelbagai masakan ikan kembung yg boleh dibuat. Ikan kembung ni sebenarnya favourite aku sedari kecil.. murah pun ye. Tapi kat Bahrain ni, ikan dia sedikit hanyir berbanding di M'sia esp yg selalu beli kat kampung tu (ikan si Ah Seng jual..hehe) Mungkin kerana perairan dia kot.. nak kata fresh, memang banyak yg baru naik dari laut... Kalau goreng biasa2, jangan simpan sampai sejuk.. kena makan panas2, kalau tak rasa dia mmg lain sikit..

Bahan2 :

2 ekor ikan kembung - dibersihkan
1 labu bawang besar
1 ulas bawang putih (yg besar)
1 cm halia
Se'biji' kunyit hidup (konfius lak nak guna ulas ke biji..hehehh)
2 sudu cili kering yg dah siap dikisar
Air asam jawa (dalam 2 sudu - kalau pekat bancuhnya)
1 sudu gula
Garam secukupnya
Daun kunyit yg diracik halus (opt & kalau ada)

Cara 2:

1) Tumbuk bawang merah, putih, kunyit dan halia - ikut suka nak kasar ke halus.
2) Masukkan bahan2 lain seperti cili, air asam, garam dan gula. Gaul rata.
3) Lumurkan pada ikan dan bungkus dalam aluminium foil.
4) Bakar dalam ketuhar dgn suhu 220C selama 30 minit.

ps : bakar kat atas arang pun boleh... adjust ikut apa yg ada ye! Kalau pakai daun pisang lagi best.

No comments:

Related Posts

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...