Pages

August 23, 2010

Bingka Kentang

Hari ni intai kuih bakar kentang Hana... kalau kat kampung aku panggil bingka/bengkang... Sementelah aku memang nak rebus kentang untuk buat cucur badak, sekali jalan lah... Pastu boleh tertidur pulak masa merebus tu.. Nasib baik Fawwaz cuit aku, terkejut berlari ke dapur.. sebenarnya bukan lama aku tertidur pun, ayam2 je... ngantuk sangat pagi ni. Bila dah mula bakar, harum semerbak rumahku dengan baunya... tak taula rasanya, sebab belum waktu berbuka.. :D


ps: baru je edit...memang sedap kuih ni.. lemak2 gitu.


Bahan2 :

200g kentang yg dah direbus (resipi asal 2 biji kentang)
1 cawan tepung
1 cawan santan
2/3 cawan gula
1 biji telur
2/3 sudu mentega
Secubit garam
Sedikit esen vanila
Sedikit pewarna kuning

Cara2 :

1) Masukkan kesemua bahan ke dalam blender dan kisar sampai halus.
2) Tuang ke dalam loyang... (saya guna bekas kaca seperti dalam gambar je)
3) Bakar dalam oven dengan kepanasan 180C selama 60 minit (kalau suka kerak lebih)..


Kalau tabur bijan lagi cantik kot... tapi takde lak dalam gobok..

No comments:

Related Posts

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...