May 16, 2010

Marinated Grilled Lamb Chop


Kebelakangan ni mencuba masakan ikut menu suami.. Tengahari semalam kena buat lamb chop, makanan yg aku tak makan. Berusaha cari resipi kat internet bahan marinade dan sos. Ada yg simple sangat, takpun bahan takde di dapurku, dll. Sudahnya aku reka2 je ikut apa yg ada.. biasalah statement nih! Tengok hubby makan selera, OK la tuu... hehe

Bahan2 :-
2-3 ketul lamb chop (yg dah siap potong kat supermarket tu..)
Side dishes - mashed potato atau chips, tomato, broccoli, dll ikut citarasa

Bhn marinade:
2 ulas bawang putih
1 cm halia
1/2 sk ketumbar
2-3 sudu corn oil (sepatutnya olive oil)
Sedikit oregano
2 sudu lemon juice
Garam secukup rasa

Cara2:

1) Potong halus atau tumbuk bawang putih, halia dan ketumbar.
2) Campur dengan bahan2 lain dan lumur pada daging. Perap semalaman atau sekurang2nya 3-4 jam.
3) Bakar dalam oven dengan suhu 200C selama 30 min.

Sos:


1/4 labu bawang besar - hiris dadu
1 sudu rata tepung
1 sudu besar butter atau marjerin
Sedikit serbuk buah pala - tumbuk buah pala (nutmeg) dan guna dlm 2 cubit
Lada sulah
Susu segar secukupnya
Sedikit pati ayam
Sedikit garam

Cara2:
1) Panaskan majerin dan tumis bawang hingga layu
2) Masukkan tepung dan kacau hingga keperangan
3) Masukkan susu segar dan lain2 bahan hingga mendidih dan angkat.

No comments:

Related Posts

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...