September 11, 2008

Resepi Tepung Pelita

So easy... cut & paste je he he!

Bahan2:
1 cawan tepung beras
1 cawan gula
5 cawan air
4 sudu tepung beras (rata)
4 cawan santan dr 1 biji kelapa
4 helai daun pandan (blend dgn sedikit air dan tapis)
Sedikit air kapur (optional tepung jagung) & garam

Cara2nya:
1. Tepung, air, gula, air daun pandan dan air kapur dibancuh hingga sebati.
2. Perah santan, masukkan tepung yg 4 sudu tadi dan garam. Kacau sehingga sebati dan ketepikan.
3. Masakkan tepung yg diadun dan kacau hingga masak dan berkilat.
4. Bila dah masak masukkan dalam acuan yang disukai - lagi best kalau ada daun pisang ke, daun pandan ke.. buat sampan mcm yg jual tu
5. Masak santan yg diadun tadi dan kacau sehingga pekat.
6. Angkat santan dan curah ke atas tepung yg di dalam acuan tadi. (sebelum tu boleh taburkan gula atas adunan hijau untuk membentuk air gula di bawahnya)
7. Sejukkan. Siap!

2 comments:

Ammiada said...

K Ct, aku pun buat jugak ari tuh tp tak bpr nak jadi... Aku guna kan steamer, so aku salahkan steamer.. Pas ni nak cuba cara ko plak.. :)

Cik Siti said...

takyah steam.. buat macam bubur som2 tu je..terus masuk bekas. Tp part santan tu kena betul2 pekat n lama sket.. klu tak nanti cair je atas nye.. b4 lapiskan ngan santan, tabur gula dulu

Related Posts

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...