Pages

November 21, 2015

Sotong Goreng Tepung yang Rangup

Hari ni konon2 akak rajin nak mencuba resipi baru. Sejak makan yang orang bawa waktu kenduri di kampung bulan lepas, akak duk teringat2. Selama kini tak teringin pun nak buat walau dah lama akak nampak lalu lalang kat alam maya ni. Tadi akak pun penuh tenang buatle CONGO BARS yang dimaksudkan. Tapi... tapi.. kejadiannya tak kena dengan tekak ni. Manis sangat.. Terus akak tidur penat..

Bangun tidur lapar pulak. Sebenarnya dah keluarkan ayam 2 ketul dan sotong sebelum tu dari fridge. Abe takdok ni segann rasa nak masak..huhu. Tapi sebab lapar, laju je dapat idea nak buat apa. Yang paling segera ialah sotong goreng tepung. Takda akak nak perap2.. terus proceed.  Ayam pun goreng celup tepung jugak.. potong kecil, celup teloq, celup tepung serbaguna.. tadaaa.


Makan sikit dah kenyang. Cicah dengan sos pencicah made in Klate.. Ini botol pencicah terakhir yang beli kat Besut aritu. Tapi takpa, kat Tesco akak tengok banyak je pencicah mari Klate nih. Memang kena dengan selera akak. 

Simple je resipi tepung rangup akak.. Khas untuk wanita solo... Kalau yang tak solo tu, gandakanlah kuantitinya..


SOTONG GORENG RANGUP

Bahan2:

1 pinggan sotong (anggaran 300g) - bersihkan dan hiris kecil

Bahan A (perap)
Lada hitam
Lada sulah (saya guna ajishio)
Garam
Kunyit
Telur

Bahan B (tepung)
3 sudu tepung beras
1 1/2 sudu tepung jagung
1 sudu tepung beras

Cara2:

Perap sotong bersama bahan perapan selama 15 - 30 minit.
Golek-golekan sotong pada tepung sehingga bersalut kesemuanya dan goreng sehingga warna keemasan.
Angkat dan toskan baru letak di atas pinggan.
Pastikan sotong tidak melekat-lekat atau bertindih semasa memasukkan ke dalam kuali.
Gunakan minyak yang betul-betul panas dan banyak untuk menggoreng.





No comments:

Related Posts

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...