Pages

April 6, 2014

Masak Lemak Kacang Sayur

Kacang kacang kacang... antara watak utama katun kacang... :P

Ini masakan orang Jawa... Kat kampung akak, orang panggil JANGAN LOTO.. Jangan tu adalah panggilan Jawa kepada masak lemak. Kalau masak lemak sayuran, panggilan lain adalah 'bobor'.. Akak tak pernah masak ni.. Kalau balik kampung baru sesekali jumpa terutama kalau kenduri di rumah kaum kerabat atau jiran sekariah yg masih kuat tradisi jawanya. Kiranya, lauk klasik la neh...

Posing kurang kuah... nanti x nampak pulak kacang tu...
Masa memilih2 kacang untuk stok kudapan di Yawata Jitra ni, akak nampaklah kacang ni dijual. Tulisannya kacang ketupat. Tapi akak yakin yg itulah kacang sayur, panggilan di tempat kami. Akak beli sebungkus kacang shandoong untuk dibakar (makan sambil tengok Becareful With My Heart.. hehehh), dan kacang ketupat tu. Mula heran jugak awat nama dia macam tu... Rupanya kata Kak Ipar, kacang tu kalau kat sini dicampur dengan ketupat pulut (ketupat daun palas)... mmm dap dap. I memang suka kekacang...

Mai la tengok camna kacang ketupat ni dimasak cara orang Jawa... Kuantiti bahan2 ni main anggaran je..


MASAK LEMAK KACANG SAYUR (LOTTO)

Bahan2:

1 bungkus kacang sayur/ketupat
1 1/2 inci lengkuas - ketuk
4 ulas bawang merah - tumbuk
1 ulas bawang putih - tumbuk
Sejemput ikan bilis - tumbuk
2 batang cili merah - hiris
Santan secukupnya
Garam secukup rasa

Cara2:

1. Rebus dengan air yang banyak sampai lembut. Buang air rebusan tersebut.
2. Rebus lengkuas, bawang dan cili dengan sedikit air sehingga layu dan masukkan kacang tadi. Gaul rata.
3. Tuang santan dan tunggu sehingga mendidih sebentar. Masukkan garam dan matikan api. Kalau nak lebih sedap, biarkan sehingga santan menjadi sedikit pekat dan sebati rasanya dengan kacang.

Lauk ni sedap juga kalau dimakan dengan nasi impit terutama bila kuahnya dah dekat kering.


Hat ni, saja nak enter prem.. yg tak reti makan kacang lotto, makan terung ni je lah... huhu!


No comments:

Related Posts

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...