Pages

February 13, 2013

Hidangan Jawa di Tengahari..

... buat suamiku. Hehe.. boleh sambung kat bawah lak!

Sementelah angin sepoi2 balik kampung masih menyelinap di hati sanubari, hari ini akak hidangkan lauk jawa kat en abe. Sejak balik hari Isnin semalam, baru ni pun masaknye.. Tadi kat pasar pagi, gagah akak menjala ikan keli. Beli 4 ekor je. Jangan lupa ikan temenung kegemaran akak sejak kenal dunia. Tak sangka orang Kedah pun panggil ikan kembung tu ikan temenung. Ingatkan orang Sg Tawar je hehehe... Ikan kat market balik2 itu je. Nampak tak berapa menarik. Agaknya raya Cina atau aku yg melihatnya tak menarik huhuhu..

Jadinya, harini akak masak PECEL LELE yakni ikan keli dan buat KERABU Jawa style. Buat sangatlaaa... padahal kelapa yang dah jadi bumbu kerabu tu akak tapau je dari peti sejuk makcik. Setakat ni baru buat sendiri sekali je kot. Selebihnya ambik stok makcik. Terbaik dari ladang kaedahnye!

PECEL LELE atau IKAN KELI MASAK LEMAK CEKUR.

KERABU yang juga berperisa cekur

Lauk2 berkenaan semuanya berasaskan cekur atau orang Jawa panggil kencur. Kebanyakan masakan tradisi orang2 Jawa yang agak lain sebegini menggunakan CEKUR sebagai antara bahan asas atau perencah. Memang agak jarang untuk mendapatkan lauk sebegini di kedai2 makan melainkan di kawasan yang ramai orang2 Jawa tinggal. Selalunya orang masak sendiri di rumah atau masa kenduri-kendara.


Selain cekur, masyarakat Jawa juga suka menggunakan LENGKUAS sebagai bahan utama untuk beberapa makanan tradisi seperti Sambal Taun dan Sambal Goreng. Ianya menghasilkan sedikit kelainan pada rasa makanan tersebut. Sajian Jawa juga selalunya agak manis tetapi pedas melainkan yang bernama sambal taun tu.. Kalau tak tahan pedas, kena pelan2 rasa ye.

1 comment:

Annis said...

Sangat sedappp !
Memang jadi feberet untuk anak jawa tulen macam Annis nih
Hihihik :)

Related Posts

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...