January 18, 2013

Nasi Lemak Buah Bidara

Nasi lemak buah bidara
Sayang selasih hamba lurutkan
Buang mak buang saudara
Kerana kasih hamba turutkan...

Chewahhh.. berpantun pulak akak! Tapi pantun ni macam ada kena mengena dengan akak lah.. Kerana kasihkan suami, akak tinggalkan negeri akak dan ikut dia duduk di bumi Jitra ni. Cumanya, idokle sampai buang mak tu.. Tinggalkan mak ngan sedara2 yg kat KL & Selangor tu je. Sedih dorang tau masa akak nak pindah sini. Yelah, akak ni asyik nak tinggalkan dorang je. Makcik2 akak duk teringat dan tanya2 macamana duk sini. Memasing simpan cita2 nak lawat akak. Mak akak pun asik telepon je. Sesungguhnya akak ni jenis pemalas bab2 telefon. Apa2 pun jarang nak sharing n caring. Apa masalah pun, jarang nak kasitau. Dapat pulak asyik cakap home sick! Tapi sebenarnya, memang takde masalah pung... Hidupku sentiasa gumbira walau apa ceritanya.. "Life goes on" kata orang Amerika.

Nasi lemak Jitra

Berbalik cerita nasi lemak, kat Jitra ni memanglah tersangat ramainya orang jual nasi lemak. Kat tepi jalan, kat gerai, kedai makan, kat pasar... Baik yg berbungkus pisang, plastik + kertas, polistrene.. Yg 50 sen, seringgit, dah lebih... Hat yg bungkus pisang tu, ada yg tinggi runcing konnya, ada yg biasa2... Yg bestnya, setakat yang akak pernah beli, semuanya sedap belaka. Menepati citarasa. Penuh kasih sayang. Baik nasi lemak, mihun, mee atau kuey tiaw goreng esp yg dekat dengan TTS ni. Belum kira char kue tiaw lagi.. Perghh.. bisa gemuks aku di sini.

Boleh kata, tak pernah merungut lagi dengan makanan yg dibeli kat gerai2 tu. Kan akak ni species komplen.. hihihi!! Ada sekali je akak tergelak bila abe order nasi ratna/ladna kat sebuah kedai makan. Sampai2 entah jenis nasi apa ye.. takde kuah macam kat KL tu. Fail sungguh. Tapi mungkin itu jenis nasi ratna kat sini.. Mana tau kan.. Abe ku yg selalu menegur dengan berhemah bila akak komplen, terdiam tanpa kata. Telan je. Hehehh..


No comments:

Related Posts

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...