November 10, 2011

Stew Kambing (Lamb Stew)

Sebanyak 29 ekor kambing dikorbankan termasuk utk aqiqah pada hari Ahad lepas oleh sebahagian rakyat Malaysia di sini.  Abe kita ikutlah menolong dorang melapah... Saya pulak berpencak di dapur sendiri untuk makan2 esoknya (pagi tu dah 'menari' utk potluck selepas solat di rumah Malaysia).  Balik2 hubby bawa daging yang banyak dan elok belaka... Sebahagian kami bagi kat cleaners bangla tu sebab takkan terhabis kalau simpan.  Saya tak makan kambing, tapi setakat merasa sikit2 dah boleh dah.. slowly lah kan..

Demi tengok je daging yg cantik dan fresh serta tidak berbau tu (mungkin sebab biri2), saya dah plan nak buat stew.  Dah lama teringin nak buat..

Jadi, petang ni dapatlah merealisasikannya... Adalah jeling2 resipi orang, antaranya blog 1001 resipi.. tapi saya pulak buat dengan apa yg ada je.. Hubby suka.. dagingnya lembut sekali. Kami makan dengan roti je.  Tapi saya cuma makan seketul daging yg kecil dan sayur sikit2... heheh

Bahan2:

250g daging 'lamb' - potong kecil/dadu
1 labu bawang besar - potong dadu
2 ulas bawang putih - ketuk dan hiris halus
1 biji kentang - dadu
1 biji carrot - potonh 1/2 inci
1 biji tomato - dadu
1/2 tin button mushroom - dah siap dihiris nipis
1/2 sk oregano
1 helai daun bay kering
1 mangkuk stok ayam (saya campurkan pati ayam dengan air sahaja)
1 sudu besar sos tiram
1 sudu paste tomato
1 sk serbuk lada hitam
Garam secukup rasa
1 sudu tepung jagung - bancuh dengan 2 sudu air
Minyak zaitun

Cara2:

1)  Lumurkan daging dengan sedikit garam dan lada sulah
2)  Panaskan dalam 2 sudu besar minyak zaitun di dalam periuk.  Goreng daging sebentar.  Kacau2 sehingga warnanya bertukar pucat atau keperangan.  Angkat atau asingkan.
3)  Dalam periuk yg sama, panaskan dalam 2 sudu minyak zaitun.  Masukkan bawang besar dan tumis hingga layu
4)  Masukkan daging, sos tiram, oregano, daun bay, tomato, tomato paste dan 1/3 mangkuk stok ayam.  Biarkan sampai mendidih dan tutup periuk.  Renih selama 30 minit dengan api kecil
5)  Selepas tu, masukkan kentang, carrot dan cendawan.  Masukkan kesemua stok ayam dan renih sehingga kentang dan carrot lembut dan kuah menjadi agak pekat.  Perasakan dengan garam dan lada hitam
6)  Masukkan bancuhan tepung jagung, kacau seketika dan angkat.  Makan panas2..

No comments:

Related Posts

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...