November 11, 2011

Mee Udang Perantau

Kalau saya ada sebut "perantau" tu maknanya adolah yg tak lengkap hehehe... Ini kisah minggu lepas.  Tiba2 teringin pulak nak makan mee udang di tengahari.  Masa tengah kopek kepala dan kulit udang, duk terbayang2 mee udang banjir.  Alangkah enaknya ya.. padahal bila balik M'sia tak pernah teringin nak makan.

Yang buat tak lengkap tu sebab mee nya yg takde.  Mee kuning tu... Macam biasa, transform spaghetti menjadi mee.  Boleh laaa.... huhuhu!   Saya cnp resipi che'iza kat my resipi tu je lah... walau saya buat ikut sukahati je :D


Mee Udang
Rujukan : Che'iza @ myresipi

Bahan2:

1 kg mee kuning (saya guna spaghetti)
300g udang basah - saya ikut suka nak banyak mana :)
* 4 ulas bawang merah - saya guna bawang besar
* 3 ulas bawang putih
* 1 sudu besar udang kering
* 1/2 inci halia
1 sb petis - saya tak letak sbb takda
3 sb sos tomato - saya letak lebih
1 sb sos cili
4 sudu cili kisar
Stok udang - spt di bawah
2 biji kentang lecek (kalau guna keledek lagi sedap) - utk memekatkan
Gula
Garam

Hiasan saya : sawi, lettuce & bawang goreng

Cara2:

1)  Rebus udang sampai masak... tapis keluar udangnya.  Air rebusan jangan dibuang... (Sebagai tambahan, saya rebus kulit dan kepala udang, kisar dan tapis... ambil airnya)
2)  Kisar bahan bertanda *.. tumis kesemua bahan ini bersama cili kisar
3)  Masukkan air rebusan udang dan kulit udang tadi.. biarkan mendidih.  Lepas tu masukkan sos tomato, sos cili dan petis.  Renihkan kuah, lagi lama lagi sedap.
4)  Masukkan garam dan gula, juga kentang yg dilecek... biarkan sampai agak pekat... boleh tuang atas mee :D
5)  Untuk bahan hiasan boleh adjust sendiri ye..

No comments:

Related Posts

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...