Pages

August 3, 2011

Kuih Abuk-Abuk


 

Selalu saya panggil kuih ni kuih sagu je... Mak akak berjual hari2, tapi bila datang rumah, tak pernah pulak teringin nak rasa atau tengok betul2 dia buat.. (maknanya tak tolong la tuu... huhuhuuu).  Sesekali datang tu boraknya je lebih... mak mengadap dapur sambil bersembang ngan anak yg melayan cucu yg tak mau masuk dapur neneknya tu.  Cikmat tu kan istimewa.. kalau datang umah nenek, kakinya terjengket2 bila ke dapur.  Aparahhh... betuahnye cucu!!! hehehhh...

Terlebih cuci dan rendam, dan tak berapa tos... Jadi sagu tu bersatu.  Tak nampak bulat2.. Takpelah, janji sedap di tekak... :))

Ada orang kata kuih ni kuih orang jawa? Ye kee... tak perasan lak ekekeke.. Banyak lak makanan jawa ni ek.. Resipinya amat senang, cuma kadang2 tu sagu tu memainkan peranan.  Ada yang jenis senang lembik, yg lambat masak, dll... Macam semalam, guna sagu Bahrain ni basuh je terus ala2 lembik peroi.. Dapat lak kita rendam kejap.. Tapi sayang nak buang dan tukar sagu lain, teruskan jelah membungkus tu..

Bahan2:

1 cawan sagu - cuci dan toskan
3/4 cwn kelapa parut
Gula merah
Sedikit garam
Daun pisang dipotong 4 segi..

Cara2:

1)  Gaul sagu, kelapa parut dan garam sampai bercampur kesemuanya.
2)  Daun pisang dibuat kelonsong... sudukan (1 sudu) sagu ke dalamnya.
3)  Sudukan 1 sk penuh gula merah pula... ratakan sikit2
4)  Timbus balik dengan sagu.... lipat dan sematkan daun macam kon (tak pandai nak sematkan, boleh cucuk ngan toothpick atau guna stapler)
5)  Kukus selama 1/2 jam atau sampai hilang putih2nya.. (masa mula buat tu dah boleh panaskan kukusan dulu..)

Sebenarnya cara mak bungkus tak macam ni... puas memikir macamana, tapi tak ingat.. :(  
Last2 buat je kelonsong macam orang2 lain buat...

No comments:

Related Posts

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...