July 27, 2011

Baked Chicken with Vegetables


Idea baked chicken kali ni didatangkan dari blog totcupcakes sewaktu saya sedang meronda2 di laman Kongsi Resipi, setelah melihat gambar kuih abuk2 sagu di fb.  Tiba2 ternampak gambar Classic Baked Chicken di situ... Walaupun cita2 asal nak goreng ayam ala KFC untuk dinner, akhirnya saya tukar fikiran... nak bakor ayam jelah!! hehehhh.. Tapi dari resipi asal tu, saya bega2 lah sikit ikut citarasa..

Seronok memasak cara ni... mudah dan bersih.  Masa pun tak banyak kat dapur... Makanan pun jenis yang sihat...  Lepas masak, tak perlu nak sental2 dapurku yang putih warnanya tu... Anyway, saya memang suka dapur berwarna putih... senang nak nampak kotoran dan boleh cuci.. ;)

Bahan2:

1/2 ekor ayam - dipotong 4 (ikut suka masing2 lah ye..)
2-3 sudu sos lada hitam (saya main agak2 je..)
Serbuk pati ayam - atau kiub ayam
Garam & sedikit gula
Serbuk paprika - resipi asal guna serbuk cili
Sedikit minyak zaitun/sunflower atau apa2 je

Sayur2an:
1 batang carrot
1/2 biji eggplant - atau 1 batang terung panjang yg biasa tu
1/2 biji bawang besar - belah 3
1 biji kentang yg sederhana besar
Capsicum

Cara2:

1)  Bersihkan ayam, buang kulitnya... perap dengan sos lada hitam, serbuk pati ayam, garam, gula dan paprika selama 1 jam atau lebih.

2)  Potong sayur-sayuran dan kentang dengan agak besar atau tebal.

3)  Susun ayam yang telah diperap sekali bersama air perapan ke dalam bekas tahan panas (baking dish).  Saya taburkan sedikit daun parsley dan tuang sedikit minyak memandangkan lemak dan kulit ayam sudah dibuang dan air perapan kurang.

Tuang sedikit minyak & tabur dengan daun parsley

4) Selepas tu, susun pula kesemua sayur2an ke atas ayam tersebut.  Masukkan ke dalam oven yg telah dipanaskan dengan suhu 180C

5)  Selepas 15 minit, keluarkan bekas tersebut dan gaul (balik2kan) sayur dan ayam.  Letakkan pula ayam2 tu dibelah atas (sayur di bawah), dan masukkan semula ke dalam oven.

6)  Kali ni saya kuatkan suhu oven kepada 200C dan biarkan selama 30 minit lagi atau hingga ayam masak.

Tak habis pun makan bertiga... sambung balik tghari ni dengan Fawwaz.. :D

Buatkan juga sambal tomato utk dimakan bersama nasi putih.. Sambal ni cuma guna tomato yang dipotong kiub, cilipadi tumbuk, daun parsley diracik halus, jus lemon, sedikit garam dan gula.

p/s: masih teringat kat kuih abuk2 sagu tu.. nak buat daun takde la pulak... :(

No comments: