June 27, 2011

Kuih Bakar

Tiba-tiba teringin kuih bakar.. Ingat nak buatkan untuk sarapan en abe sekali, rupanya tak sempat sejuk bila tiba waktu sarapan.  Mana tidaknya, last minute baru nak buat itu ini... Buat minum petang nanti jelah ye hehe....

Buat 1/2 adunan je... takde bijan pula, letak kismis untuk hiasan... :D

Sumber : joayee @ myresipi.com
Bahan2:

1 cawan gula
1 cawan air pandan (saya guna esen pandan + 1 cwn air)
2 cawan tepung
2 1/2 cawan santan
2 sudu besar mentega
3 butir telur
1/2 sudu kecil garam
Pewarna hijau
Bijan untuk tabur di permukaan

Cara2:

1)  Masukkan kesemua bahan kecuali bijan ke dalam blender.  Blend sampai sebati
2)  Glis acuan dengan mentega atau majerin, dan tuang adunan ke dalamnya (saya tapis dulu)
3)  Bakar di dalam oven bersuhu 180C sehingga masak.  Saya bakar lebih 1 jam untuk mendapat permukaan yg agak coklat berkerak.. :)

Sedap sangat!  Inilah resipi yg saya cari... tak macam bengkang yg selalu jual kat sesetengah gerai tu... hehe!

No comments:

Related Posts

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...