June 18, 2011

Cucoq Bawang & Kubis


Ait! Gambaq mangga pulak! Hehe... sedap mangga dari India nih esp hat yg kaler ranum sikit tu.  Sekarang tengah musim kat Bahrain ni.. esp kat market.  Ada yg mai dari India, Pakistan dan yg sewaktu... 12 biji yg sedang tu (3/4 dari saiz yg selalu kat M'sia) dalam BD1.5.... kira harga paling murah.

Pagi ni pulak buat cucur bawang atas permintaan... Udang kat pasar tgh kena ban (musim pemeliharaan kat laut), bilis lak tertinggal kat Sg Besar... yg ada udang kering je.  Lepas tu nak kasi seri letak kubis... Ini kira cucoq bajet je, telor pun tak guna... tp menggelembong lembut.  Kalau sesapa belum pas buat cucur yg lembut, cubalah resipi ni..

Bahan2:

2 cawan tepung gandum
1 sk soda bikarbonat
1/4 labu bawang besar - racik halus
Sehelai daun kobis - racik halus
Sejemput udang kering - tumbuk
Garam - ikut selera (saya letak 1/2 sk je)
Air secukupnya - sedang2 lembiknya agak2 senang nak sudukan (pekat sikit dari tepung buat goreng pisang)
p/s: jgn letak serbuk kunyit, nanti jadi merah sbb ada soda tu...

Cara2:
- Campurkan kesemua bahan dan biarkan seketika.  Goreng dalam minyak panas yg banyak..

... cuma sedikit berminyak berbanding yg biasa ku buat...

No comments:

Related Posts

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...