August 14, 2010

Agar-Agar Roti Marble



Dah lama ku 'menenang' puding roti marble Hana kat MYR.. tapi bila seru dah sampai betul sempena bulan Ramadhan ni, cari serbuk agar-agar takde langsung kat mana2 hypermarket kat sini. Keciwa betul... Selalu macam tulah, ada je benda yang takde.. Akhirnya aku buat dengan caraku sendiri dengan menggunakan idea Hana tu... credit 2u! Jadilah agar2 marble seperti dalam gambar.. (yg mengambil masa 2 hari nak upload) huhuu

Internal...


Bahan2 :

<>12g agar-agar (yg sebungkus 25g tu aku potong 2 di tengahnya)
500 ml air
2 sudu besar susu pekat manis - hana letak 1/2 cawan
120ml susu cair
1/2 cawan gula
1/2 cawan air
3 keping roti (bersamaan <> 70g)
1 biji telur
2 sudu serbuk koko
Sedikit esen vanila
1 sudu besar mentega

Cara2 :

1) Basuh agar2, toskan dan masukkan dalam air. Masak hingga mendidih.
2) Bila dah mendidih, tapis agar-agar tadi dan masukkan semula dalam periuk. Letak semula atas api.
3) Masukkan gula dan kacau sampai gula cair.
4) Semasa proses (1) berjalan, masukkan telur, susu cair, susu pekat, air 1/2 cwn dan roti yang telah dicarik2 ke dalam blender. Blend sampai halus.
5) Selepas proses (3), masukkan bahan (4) dan kacau. Tunggu sampai campuran agar2 tersebut mendidih untuk seketika.
6) Angkat dan bahagikan agar2 kepada 2 bahagian.
7) Satu bahagian dicampur dengan serbuk koko. Kacau rata2 dan cepat2. Nak senang gunakan whisk sebab mungkin koko susah nak larut atau berketul2.
8) Satu bahagian lagi biarkan dengan warna asal.
9) Tuang kedua2 bahagian ke dalam bekas secara berselang seli bermula dari tengah, sehingga habis.
10) Sejukkan....


No comments:

Related Posts

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...