July 26, 2010

Kuih Sagu



Dekat2 nak puasa ni ingat nak fikir menu lain untuk juadah berbuka nanti. Kalau sekarang setiap pagi letak karipap dan vadai, juga donut, kasturi, apam dan cekodok pisang, ingat nanti nak letak kuih2 manis dan tak bergoreng (melainkan masih ada permintaan) di petang hari. Dah tentu kuih2 yg agak lembik atau lembut. So, hari ni test buat kuih sagu. Tak tau nama sebenarnya apa tapi arwah nenek dulu suka panggil "janda beruban" huhuuu... jgn marah aa. Arwah tu dulu kekadang memang suka gurau dibalik sifat 'reserve'nya.. Tetiba aku jadi rindu pula................ :(

KUIH SAGU

Bahan2:

1 cawan sagu - basuh dan tos
3 cawan air
1/2 cawan gula
Sedikit pewarna merah
Sedikit air ros - atau boleh guna sirap ros terus 2 in 1
Kelapa parut
Sedikit garam - untuk campuran kelapa

Pewarna dan air ros..

Cara2 :

1) Didihkan air kemudian masukkan pewarna dan air ros juga sagu. Kacau.
2) Masukkan gula dan kacau hingga hampir likat. Masa ni biji sagu masih ada yg kelihatan putih



3) Keluarkan dan masukkan dalam loyang. Kukus sampai masak dalam 20-30 minit atau tiada sagu yg masih putih. (Cara ni aku tgk dalam satu resipi kat MYR supaya hasilnya cantik).
4) Keluarkan dari kukusan dan sejukkan.

> Selepas proses kukus...

5) Potong dah gaul dgn kelapa yg dicampur sedikit garam. Sebaiknya kelapa pun dikukus sebentar supaya lambat basi.

p/s: kalau tengok kelapa parut kat atas tu, ya ampun kasar banget.. apa nak buat, dapat beli yg fresh tu pun dah kita bagus sangat.. imported katakan.. :D:D


No comments:

Related Posts

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...