May 7, 2015

Kisahnya...

KOMEN

Komen 1 : Ko punya sambal tu kurang lama masaknya... aku tengok orang tu sampai 3 jam atas api tu yg rangup tu... pastu gula kena banyak kalau nak kilat... bilis jangan besar2.. bla bla bla.. hihi panjang syarahan dan ilmunya..
Jawab : 3 jammm? huuuu... aku buat beberapa minit jekk... padan laa bla bla bla... hahaha

Komen 2 : Kalau rangup lagi lebih sedap..
Jawab : OK kak.... InsyaAllah nanti saya perbaiki. Terima kasih..

Komen 3: Kali ni banyak 'hitam-hitam'nya tak macam yg mula2 dulu... (bilis tak bersih la tuu.. huhu)
Jawab : Tu la kak... saya ada masalah bilis ni.. Tengah cari yang sesuai. Yang mula2 tu abiskan stok rumah punya 1kg RM55... bilis Pangkor.. Terima kasih kak.. (memang masa tu susah cari bilis elok.. berpuluh ringgit 1kg pun masih tak bersih kalau beli kat market.. Padahal sekarang ni saya jumpa banyak juga yang lebih murah dan elok di kedai borong..)

Komen 4 : Kak... dorang nak tempe lebih kak..
Jawab : Hehehe.. banyak la jugak tu tapi jadi hancur.. akak cuba berlaku adil sebab ada juga yang suka kentang.. (sebenarnya yg suka kentang dan sambal yang melekat2 kat dia tu aku n d kuncu je kot...)

Komen 5 : Sambal mu ni kurang pedas sikit je lagi...
Jawab : Ye la.. kadang cili tu tak sama.. sukatan sama tapi ada yang pedas dan tidak 

Komen 6 : Tie... aku nak yang pedas sikit... yang aritu punya manis sikit dari yang dulu... tapi jangala pedas sangat pulak... hihi
Jawab : Ok bebeh... untuk ko nanti aku tambah pedas.. custom made :D

Hehehe... itu antara komen2 yang membantu akak dalam pembuatan SAMBAL GORENG KERING Airtangan Cik Siti. Setiap komen begini amat akak ambil serius dan akan ubahsuai sedikit-sedikit ikut citarasa pelanggan selaras dengan citarasa sendiri.  Sementara komen yang memuji2 tu akak jadikan sebagai motivasi untuk konsisten dalam perniagaan ni.

Yang membimbangkan akak ialah pelanggan yang mungkin tak berpuas hati tetapi mendiamkan diri atau tak berterus terang. Maklum saja, tangan dan lidah akak ni bukan perfect. Hatta chef kat hotel pun kadang kita rasa depa masak tak sedap inikan pula bukan chef apalagi ketua rewang macam hakak...


KISAH HARI INI

Buat delivery 2 kg untuk Kak Fuziah yang dah berkali2 order.. Masa mula2 tu Kak Fuziah order sampai 10 kg untuk majlis kenduri saudara.. Alhamdulillah.. terima kasih sgt2 kepada Kak Fuziah yang sangat mesra tu.. Minggu ni ada juga yg order sampai 10kg iaitu customer carta no 1 yang dah berpuluh kilo kot ordernya... tokey tempe di Jitra ni hehehehh.


Balik dari buat delivery dan ambil anak sekolah (sebenarnya satu jalan, tu yg saya boleh hantar tu..), dapat whatsapp msg dari seseorang pula... sembang punya sembang rupanya kami lebih kurang sekampung la.. dari Selangor dan daerah yang sama. Kenalan baru, Kak Salbiah datang dan beli 2 bekas dulu.. katanya nak rasa. Kalau kena, nak jual pula.. Hehe sebenarnya akak malulah kalau ada geng sekampung beli. Sebab tak sama dengan jenis yang dijual di kampung kami. Kat sana otai2 belaka yg buat sedang akak ni kira macam budak tadika je. Tapi Alhamdulillah, sebab ada permintaan, akak teruskan juga dan tak menoleh ke belakang. Harap2 akak dapat buat yang lebih baik saban kali menggodek sambal.. Dan macam yang akak cakap mula2 tadi, produk akak ni berlandaskan komen2 pelanggan yang membina.. Terima kasih my dear customers!!!

Malam ni sebenarnya akak nak berehat puas2 selepas siang ke petang sibuk menggoreng.. mengadap api. Tu yang boleh tulis berjela. Membebel-bebel. Ikutkan hati nak lagi buat sesuatu kat dapur tu.. tapi mata ni kalau orang Jawa kata dah "sepet-sepet".. Ngantukla tuh! OK lah... nak pi lipat kain dulu pastu zzzzz.... Gud nite sleep tight!


No comments: